Det är knappast ovanligt att det blir anledning att ompröva takten i en stor industrisatsning heller. Att bygga en så enormt stor fabrik och den första i Europa är inte enkelt. Gott också att kommunpolitikerna Lorents Burman (S) och Andreas Löwenhöök (M) har positiv syn på Northvolts framtid.
Det stora intresset om jättesatsningen förståelig. Men det trista är att det i de stora medierna nu mest går ut på att söka och rapportera problem där alla även lokala okritiskt springer med i det som blir ett mediedrev. Att till exempel Scania nu är mycket nöjda med leveranserna från Northvolt och berömmer batterierna nämns inte (Utom i Radio Västerbotten!).
Enligt DN har det varit 26 skadade på Northvolt de senaste 4 åren. Men hur många olyckor har det till exempel varit på byggen i bara Stockholm samma tid? Under enbart 2023 var det 63 dödsolyckor på arbetsplatser! Det är oacceptabelt med varje allvarlig olycka men de som skett här bör också sättas i relation till hela landet.
Nu har vi ju sett en aggressiv aktivitet i söder mot industrisatsningarna i norra Norrland sen de startades. Bland annat har Sydsvenska handelskammaren drivit het debatt mot "dessa vettlösa satsningar i norr". Det är en häpnadsväckande klockren kolonial argumentation. Dessutom är vare sig batterifabriken eller H2 GreenSteel i Boden av statliga skattemedel utan av den fria marknaden.
Det är inte heller svårt att se skadeglädje i alla krönikorna i landet om de negativa rapporterna senaste tiden om de "gröna bubblorna" i norr.
Batterifabriker är ingen "grön bubbla". Det finns många sen flera år och det planeras flera även i Europa. Batterier för fordon kommer att vara ett av framtidens stora behov men också för annan lagring av el.
Skellefteå har vuxit med många höghus och många nya invånare. Det har varit mest problemfritt och trevligt men att det från regeringssidan är så trögt med stöd till bostadsbyggande är en bedrövelse liksom hur Norrbotniabanan sitter i tjära.
Grön framtid för våra barn