Batteritillverkaren Northvolt handlar inte bara om Skellefteå eller Sverige, den här tillverkningen handlar om den viktiga bilindustrin i Europa och dess framtida behov av batterier till sina elbilar.
Orsakerna är flera till att det är viktigt att Northvolt lyckas med föresatsen att bli ett framgångsrikt företag i batteribranschen.
Jag ska nämna två, förutom jobben som skapas så är det framförallt viktigt i det säkerhetspolitiska perspektivet.
Kina är redan nu dominerande på den här marknaden och det är av största betydelse för den gigantiska bilindustrin i Europa att Northvolt ska lyckas bli en europeisk batteritillverkare som kan möta konkurrensen från de asiatiska tillverkarna.
Northvolt är i finansiell kris i nuläget på grund av produktionsproblemen i deras anläggning i Skellefteå, men Northvolts orderböcker från den europeiska bilindustrin är välfyllda. Det behövs tid för att komma tillrätta med produktionsproblemen och tid är lika med mer pengar i det här sammanhanget.
Den svenska regeringen har varit tydlig med att meddela att inget ekonomiskt stöd kommer att utgå för att rädda Northvolt ur detta besvärliga läge. Så där är dörren stängd. Jag har viss förståelse för just den avvägningen, däremot så tycker jag fortfarande att regeringen under den här uppbyggnadsfasen varit extremt passiv och oförmögen att ta nödvändiga beslut för att hjälpa Skellefteå kommun när det gäller de delar som är kopplade till batterifabriken Northvolts behov av bra bostäder till nyinflyttad personal och aktivt stötta nödvändiga infrastrukturåtgärder som också hör samman med den här industrietableringen.
Så vilka kan vi då hoppas på ska rädda Northvolt ur den här situationen? Egentligen återstår ju endast alternativet att någon av de större ägarna går in med mer pengar i nuläget.
Eftersom Northvolts batteritillverkning definitivt är en europeisk angelägenhet så är det rimligt att även EU bidrar med mer stöd när läget är så akut som det förefaller vara. Tysklands regering verkar också glädjande nog försöka hitta en lösning.
Jag hoppas och tror fortfarande att Northvolt ska klara den här krisen.
Lars-Einar Öhman