Norrans dubbelmoral – reseannonser i dessa tider

Norran har under året bidragit till samhällsnyttig rapportering om länets covid-19-läge, men min bild av Norrans positiva deltagande ändrades tyvärr dock nyligen.

Att Norran kritiserar researrangörer samtidigt som de publicerar egna reseannonser är dubbelmoral, anser skribenten.

Att Norran kritiserar researrangörer samtidigt som de publicerar egna reseannonser är dubbelmoral, anser skribenten.

Foto: Armando Franca

Insändare2020-11-26 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under vecka 46 rapporterade Norran om, samt i viss grad hängde ut, en enskild företagare i Skellefteå för att denne hade anordnat bussresor till Gekås Ullared. Detta ledde till många nedsättande kommentarer om företagaren på artikelinlägget på Facebook. Under samma tidsperiod ägnar även Norran själva en halv sida i tidningen till reklam för ”Norran Mera” och en rabatterad utlandsresa till Portugal, så att Skellefteborna ska haka på denna själviska trend. 

Portugal är land som utrikesdepartementet beslutat att häva avrådan från icke nödvändiga resor, men som dock har haft kring 7 000 nya fall per dag sedan 4 november, vilket bör hållas i åtanke när man reflekterar över Region Västerbottens rekommendationer om att undvika resor inom och utanför Västerbotten. Här bör väl även resor till Portugal också inkluderas? 

Jag förstår att Norran, likaväl som bussbolag, behöver intäkter – men var ska gränsen dras? Om ni nu eventuellt vill försvara er med det faktum att det är individens ansvar, varför hänger ni då ut de som möjliggör och promotar resande i dessa tider, när ni själva gör det? Skamligt, dubbelmoraliskt och tråkigt.

Besviken läsare

Svar direkt

Jag håller med om att detta blev ett något märkligt sammanträffande. Dock är inte annonsavdelningen och redaktionen ihopkopplade med varandra – det vore inte bra för vårt journalistiska oberoende. Därför kan det ibland bli såna här ”krockar”. 

Norran Mera innehåller erbjudanden till våra prenumeranter från företag som har avtal med NTM-koncernen som vi tillhör. Här har diskussionen förts om det är lämpligt att ta in annonser om resor eller ej. Beslutet att göra det baseras på att vi inte vill eller bör bestämma över hur människor ska agera, utan var och en måste själva få ta ställning till hur de vill göra. Vi bör inte heller hindra företag i utsatta branscher från att annonsera om sina erbjudanden och corona-anpassningar. Men att vi tar in en annons från en researrangör hindrar inte att vi på redaktionell plats ändå kan ställa kritiska frågor om gruppresor.

Sedan införandet av den aktuella annonsen har läget förändrats och resebokningarna är av förklarliga skäl betydligt färre nu, då många inte vill chansa på vilka restriktioner som kommer att gälla om några månader. Efter att avrådan från icke nödvändiga resor kom kör vi heller inga fler annonser om detta.

Helena Strömbro Ershag, redaktionschef och ansvarig utgivare, Norran