Norrans marknadsföring av festivalen Summertime slår alla rekord och det är inte utan att man undrar om det verkligen är Norrans uppgift att sköta marknadsföreningen av festivalen eller om det ankommer på arrangören själv att göra detta. Sedan den 24 januari 2025 har dock Norran på sin nyhetsplats på webben på olika sätt fram till starten marknadsfört festivalen Summertime inte mindre än 27 gånger.
Detta är anmärkningsvärt, inte minst mot tanke på Norrans policy när det gäller andra arrangemang som äger rum utanför stadskärnan. Trots inskickade tips och annonsering om arrangemang, så är min erfarenhet att Norran sällan eller aldrig ger sig tid att bevaka dessa.
Nej, bevakningen ute i orterna kring Skellefteå och i byarna är under all kritik och det är orimligt att vi prenumeranter enbart ska vara hänvisade till en nyhetsförmedling via inskickade föreningsnotiser på familjesidan.
Intresset att som prenumerant fortsätta att stödja Norran som lokaltidning urholkas definitivt alltmer ju mindre uppmärksamhet som ägnas åt oss boende i mindre orter utanför centrum av kommunen. Är vi prenumeranter utanför Skellefteå mindre värda eller?
Sven-Olof Andersson, Bureå
Svar direkt:
Norrans uppgift är att rapportera om lokala nyheter. Vi är väldigt glada för alla tips som kommer in och vi försöker rapportera om så mycket som möjligt. När vi prioriterar vad vi ska rikta fokus på kommer läsarnas intresse alltid spela stor roll och Summertime engagerar och samlar människor från hela kommunen. Därför skriver vi förhållandevis mycket om Summertime och andra stora evenemang. Nyheter om kommande konserter eller föreställningar är ett återkommande inslag i Norran. Vi hinner dock inte bevaka allt och vissa saker är endast ett fåtal läsare intresserade av. Genom föreningsnotiserna på familjesidan kan vi ändå ge plats för den mångfald av aktiviteter som sker i hela vårt spridningsområde.
Åsa Junkka, ställföreträdande utgivare Norran