Bara namnen på serien är ett drama: Nordanåbron.
Det blev politiskt obekvämt när det gnager ur det nationella kulturområdet, så då bytte man till Centrumbron. Men det blev också politiskt ohållbart. På grund av att befolkningen röstade mot bron och geologerna avrådde. Och att det luktar illa med mer trafik i centrum. Nu ska den kallas Karlgårdsbron.
Det är också ett problematiskt namn, eftersom att man förstör en oas på södra sidan älven och får en mycket dålig trafiklösning norrut. Nu kallas den i folkmun för Svekbron.
Såhär borde man göra: Bro vid Mobacken. I ett spann för en tredjedel av kostnaden för vad Karlgårdsbron kommer att kosta. Lejonströmsbron blir en gång -och cykelbro. En bro från Falkträskvägen och en tunnel på norra sidan som ansluter till Klockarbergsleden. Sedan kan man bygga en gång -och cykelbro från östra Grubbgatan till museet och gångbroar mellan öarna i älven. Ta bort den 90 000 kilogram tunga trottoaren på parkbron och dubbelrikta den för den lokala centrumtrafiken. Sedan bygger man en gång -och cykelbro över älven mellan broarna Viktoriabron och Parkbron.
Till sist ska flytten av E4:an ske till hedensbyns industriväg och naturligtvis gå öster om Solbackens handelsområde, där är backen mycket mindre. Ska man dra E4:an som det är tänkt nu, uppför östra leden så kommer den tunga trafiken gå upp på toppen av Solbacken. Med buller och avgaser genom bostadsbebyggelsen.
Trafiklösningen med Karlgårdsbron blir väldigt dålig när Norrbottniabanan bli klar. Då kan man inte köra Lasarettsvägen rakt norrut under Norrbottninabanan, utan man måste göra en gata västerut vid Svandammen sedan norrut och under järnvägen och öster ut söder om Lasarettet för att komma uppför Lasarettsvägen.
Gräv ner järnvägen så har man löst barriären som järnvägen skapar genom stan och alla överfarter kan ske över densamma.
Är det kört nu?