Nattliga bokningar av vaccin – men vi vill sova

Skribenten tycker regionens vaccinbokning fungerar dåligt.

Skribenten tycker regionens vaccinbokning fungerar dåligt.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2021-03-12 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Besked från Region Västerbotten var att bokning för covidvaccineringen skulle starta den 3 mars, men utan uppgift om när bokning kunde ske. Eftersom normal tidsbokning brukar vara från klockan 07 på morgonen loggade jag vid den tiden in på 1177. Svaret jag fick var: inga tider finns, men försök senare. Konstigt tänkte jag, men antog att man var försenade.

Nytt försök efter en timme, men samma resultat. Ringde då Ursvikens hälsocentral för att få information. Där var svaret att tidsbokning ej kan ske, men att informationen kan ändras. Av denna information drog jag slutsatsen att bokning inte hade kommit igång. Loggade därför in varje timme under hela dagen. Tyvärr samma negativa svar och inget besked om varför. Senare fick jag information från annat håll att bokning kunnat ske redan från midnatt och att alla tider var bokade strax därefter. 

Men vad är det fråga om? Har man planerat för att vi gamla ska sitta uppe på nätterna för att kämpa med bokning i stället för att få välbehövlig sömn. Efter ett långt år i ensamhet och isolering sover vi dåligt ändå. Och man kan undra varför det inte lämnades någon information om bokningsläget?

Enligt officiella besked skulle de äldste prioriteras. Det här systemet verkar i motsatt riktning. De yngsta i gruppen har naturligtvis lättast att genomföra bokning. Man borde ha begränsat tidsbokningen till dagtid, exempelvis ett par timmar på förmiddagen. Man skulle även kunnat använda utsända blanketter för bokning.

Eugen Lundqvist, Örviken