När den ena handen inte vet vad den andra gör

Personalbrist, nya tekniska system, vikarier som ska inskolas och vårdtagare som ska hinnas med.

Signaturen less berättar om sina erfarenheter och får svar direkt.

Signaturen less berättar om sina erfarenheter och får svar direkt.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Insändare2022-02-03 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inte nog med att vi ska hinna med våra vårdtagare på grund av personalbrist, dessutom ska nya system sättas in i dator och telefoner, ingen av oss är utbildade it tekniker, men vi ska bara veta, det finns inga pengar till utbildningar? 

Och i samma veva som vi ska ta hand om vårdtagare så ska vi komma på hur detta fungerar, tid finns inte till att visa våra vikarier när vi inte hinner själva.

Hur tänker Skellefteå kommun när ni går ut med att det är personalbrist? Jo, som ny på ett jobb vill man vara säker på att man gör rätt, och förstår man inte riktigt svenskan än så blir man trött fort och vill inte fortsätta sitt jobb.

Ni får egentligen skylla er själva att det inte finns personal och minst 50 procent av den fasta personalen pratar dagligen om att sluta. Numera handlar det inte om att ge våra vårdtagare det bästa bemötande, utan nu handlar det om att snabbt gå in hos vårdtagare och resten av tiden går åt till att förstå systemen.Vart kommer vikarierna in där?

Tycker det är dags att kommunen funderar hur ni behandlar personalen, en liten summa pengar i bonus lättar inte på vårt jobb. Vi vill ha ett flytande jobb hela året och då hjälper inte extrapengarna. Visst får vi göra bort det värsta av coviden innan allt rasar med sjukskrivningar på grund av utmattning eller att personal slutar?

Less

Svar direkt

Hej!

Under det gångna året har flera nya digitala system börjat användas inom socialkontorets verksamheter. Samtidigt som vi ser det som en förutsättning för att stå bättre rustade för framtiden, är det olyckligt när flera förändringar sker parallellt. Extra olyckligt blir det när det sammanfaller med en intensiv period under pandemin och det är jag den första att beklaga.

Vi ser att bemanningsläget är oerhört ansträngt ute i verksamheterna just nu. Av den anledningen har vi pausat och skjutit fram införandet av verksamhetssystemet Lifecare inom hemtjänst och hemsjukvård, som var planerat att starta i januari.

Bakom varje it-införande finns en förklaring till varför det gjorts vid den valda tidpunkten. Men när vi med facit i hand ser hur hårt ansatta alla chefer och medarbetare i slutändan blivit av pandemin är det möjligt att vi kanske hade planerat på ett annorlunda sätt. Vi tar med oss det som en lärdom för framtiden. Ta gärna kontakt med mig eller någon annan chef i verksamheten om du har fler tankar kring hur vi kan förbättra arbetsmiljön och arbetet på våra arbetsplatser.

Katarzyna Wikström, förvaltningschef, socialkontoret, Skellefteå kommun