Myndigheternas ansikte – en maskin med människoröst

Insändarskribenten tyckar att det skulle vara lag på att man möts av en människoröst hos myndigheter.

Insändarskribenten tyckar att det skulle vara lag på att man möts av en människoröst hos myndigheter.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-10-20 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Myndigheter är ofta inte de mest älskvärda i vårt samhälle idag. Någon där uppe tycks ha gjort det svårt att få svar på enkla frågor, när man möts av en konstig maskin med människoröst som ställer en massa frågor om vad man vill. Då blir det inte så lätt att förstå alla alternativ som kommer upp för att komma fram med sitt ärende. 

Frågan som jag ville ha svar på hos Trafikverket var om jag behöver skicka in ett nytt läkarintyg när jag inte längre behöver mina behörigheter förutom ett B-körkort. Den var nog inte så svår att besvara. 

Roboten ställde då en massa frågor som den ville ha svar på. Jag skulle som svar trycka på knappar på min telefon och när jag gjorde det, började växeln plötsligt om från början. Det slutade med att jag avslutade konversationen med roboten. 

Tror man på Trafikverket att det är effektivt genom att den som vill ha svar på någon fråga plötsligt försvinner från kön hos dem och inte får sina frågor besvarade? Det borde vara lag på att få tala med en människa hos myndigheter, inte en robot i växeln. 

Det verkar som vi människor inte längre behövs för att vi bara är till besvär för de som vill bestämma över oss. Om denna inställning får råda kommer det att sluta olyckligt både för oss människor och myndigheterna.

Låt inte kaos ta över