Modersmålsundervisning – till vilken nytta?

Skribenten tycker att modersmålsundervisningen ska slopas till förmån för att stödja elever i kärnämnena istället.

Skribenten tycker att modersmålsundervisningen ska slopas till förmån för att stödja elever i kärnämnena istället.

Foto: Drago Prvulovic/TT

Insändare2024-11-20 22:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samhället har stora problem med att 15-20 procent av eleverna som går ut grundskolan inte är behöriga för vidare gymnasiestudier vilket innebär risk till tidig utslagning och problem. Från politiskt håll framför man olika lösningar på problemet men jag saknar konkreta lösningar på problemet.

Ett sätt att få mer resurser till stöd för gruppen som inte uppnår behörighet är att slopa modersmålsundervisningen för invandrare och endast erbjuda det till våra nationella minoriteter, för i dagsläget kostar modersmålsundervisningen cirka 1,8 miljarder per år och istället använda dessa medel för att stödja eleverna i speciellt kärnämnena svenska, engelska och matte.

Man framför från förespråkare av modersmålsundervisning att den underlättar inlärning av svenska men det finns ingen entydig forskning som bekräftar detta. Om vi ser oss omkring i omvärlden så är Sverige ett av dem få länder som erbjuder detta. Om invandrargrupperna vill att deras barn ska lära sig sitt hemspråk så kan man lösa det genom sina egna organisationer. Det är inte det svenska samhällets uppgift att göra det.

Använd i stället de frigjorda resurserna till obligatorisk läxhjälp för de elever som har svårt att uppnå behörighet, lämpligtvis 1-3 timmar per vecka efter behov. Personal till detta kan lämpligtvis vara lärarassistenter, friställda modersmålslärare, pensionerade lärare eller ideella krafter.

Pensionerad lärare