Modersmål – att läsa fyra språk är oöverlagt

Modersmål ska kunna ingå i språkvalet eller var en del av elevens val. Modersmålsundervisning ska vara seriös precis som andra ämnen. Den ska inkluderas och läggas under ordinarie skoltid.

Eleverna bör kunna få välja bland fler språk som de vill lära sig menar insändarskribenten.

Eleverna bör kunna få välja bland fler språk som de vill lära sig menar insändarskribenten.

Foto: Simon Rehnström/SvD/TT

Insändare2020-06-12 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Modersmålsundervisning ger eleverna en möjlighet att använda sitt språk och sin kultur som ett verktyg för lärande genom att anknyta saker och ting med den tidigare erfarenheter de redan har, för att utöka och utforska förståelsen för ämnesinnehållet. Det är sorglig att modersmålsundervisning inte prioriteras. Den ligger oftast utanför schemat efter skoltid eller på håltimmar. Eleverna är då trötta och borde istället få vara med sina kompisar, familjer eller att hålla på med någon annan fritidsaktivitet.

Ge möjlighet till fler alternativa språk i språkvalen redan i grundskolan. Man kan också tänka på att Sverige ser väldigt annorlunda ut i dag. Vi har många ”invandrarspråk” som har tillkommit och är verkligen tyska och franska lika moderna språk som de var för kanske 50-100 år sedan? I dag finns helt andra möjligheter och behov för andra språkkunskaper.

Många barn får inte lära sig sitt modersmålet på grund av de inte kan stanna kvar på skolan. Barnen borde få lära sig vad de önskar. De som inte har gått i skolan i sitt hemland måste nu studera svenska, sitt modersmål, engelska och moderna språk. Att studera fyra språk samtidigt för nyanlända barn som inte har gått skolan tidigare i hemlandet är oöverlagt. Barnen borde få lära sig de språk som de önskar. Ge fler alternativ på de språk som de kan välja. Eleverna kommer att lyckas bättre i skolan och i framtiden om de får välja vad de vill lära sig.

För en effektiv modersmålsundervisning krävs det att lärare pratar samma språk som eleven, vilket innebär att modersmålsläraren bidrar till en ökad förståelse för eleven och gynnar därmed även elevens kunskapsutveckling. Det kan vara svårt att hitta en lämplig lärare, med modern teknik borde det finnas möjligheter till undervisning utanför kommungränserna.

Modersmålslärare