Ett mobilitetshus är bara ett finare ord för parkeringshus med möjligheten att byta "smutsiga" fordon mot mer miljövänliga transportmedel, såsom lånecyklar och kollektivtrafik för vidare transport inom stadskärnan. Författarna betonar vårt miljöansvar och vikten av att minska biltrafiken i centrum.
Minskad biltrafik i centrum, vårt miljöansvar och hänvisningen till senaste IPPC-rapporten, den hänger jag med på. Men sedan tappar jag både tråden och logiken. De ansvariga politikerna menar i debattartikeln att detta mobilitetshus ska byggas i centrum. Men om man nu vill minska biltrafiken i centrum så ska väl ett sådant mobilitetshus byggas i stadens ytterkanter och kanske då både vid den norra och södra infarten.
Att köra en "skitig" bil ända in i centrum för att där byta till cykel eller apostlahästar ger ju ingen effekt på vare sig på mängden bilar i centrum eller miljön. Här får gärna författarna till debatt artikeln förklara varför ytterligare ett parkeringshus ska byggas i centrum när de som redan finns har så otroligt dålig beläggning.
Mikael Karlsson, Skellefteå
Svar direkt
Tack för ditt engagemang. Ja, det blev kanske lite otydligt när vi skrev centrum. Vi menade inte precis mitt inne i centrum. Vi säger ingen exakt placering på grund av att det får vi inte göra. Men fick vi drömma så tänker vi som dig att ingångarna mot stan bör vara en bra placering.
Fick vi drömma lite mer skulle det väl vara perfekt med en mindre variant vid det blivande resecentrumet. När du kommer med tåget kan du hyra en elcykel för att cykla dit du ska istället för att kanske ta en taxi eller annat färdmedel.
Felicia Lundmark (S), ordförande i bygg- och miljönämnden, Skellefteå kommun
Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Skellefteå kommun