Milla 14 år: "Fixa hit Gina Tricot"

Skellefteå borde vara en stad för ungdomar som vill gå på stan och shoppa.
Men insändarskribenten tycker inte att utbudet i centrum är tillräckligt bra.
Anja Palm och Maria Broman svarar direkt.

"Om ni vill ha en stad är ungdomar kan trivas, ha kul och ändå har pengar i plånboken får ni fasiken tänka på vad vi vill ha." Det tycker insändarskribenten.

"Om ni vill ha en stad är ungdomar kan trivas, ha kul och ändå har pengar i plånboken får ni fasiken tänka på vad vi vill ha." Det tycker insändarskribenten.

Foto: Jens Alvin

Insändare2025-04-14 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hej jag är en tjej på fjorton år som har ett meddelande till Skellefteå kommun. I flera år har jag behövt åka hela vägen till Umeå, Göteborg eller till och med Stockholm för att kunna handla på min favoritbutik (Gina Tricot). Vi hade en gång en sådan affär i Skellefteå, det var tider det. 

Nu så måste jag leva på rena rama tantbutikerna. Alla mina vänner och familj håller med om problemet. Vet ni hur många tusen spänn jag har behöva betala frakt eller? Om ni vill ha en stad är ungdomar kan trivas, ha kul och ändå har pengar i plånboken får ni fasiken tänka på vad vi vill ha.

Milla

Svar direkt:

Tack för att du gör din röst hörd. Din åsikt är viktig för oss. Du är verkligen inte ensam om att sakna Gina Tricot. Det är en butik som många gärna vill ha tillbaka i Skellefteå, och det jobbas för att det ska kunna bli så.

När det gäller att få nya butiker till stan så har fastighetsägarna (de som äger lokalerna i centrum) kontakt med olika företag för att se vilka som kan tänka sig att öppna här. Men det är tufft för många butiker just nu, och det gör att vissa företag är försiktiga med att öppna nya butiker.

De senaste åren har vi på Skellefteå kommun och Visit Skellefteå jobbat mer tillsammans med fastighetsägarna och butikerna för att göra centrum ännu bättre. I det arbetet förs en aktiv dialog om önskade etableringar och vilka butikslägen som kan bli tillgängliga för att en butik ska kunna gå runt ekonomiskt. Unga vuxna är en viktig målgrupp i detta arbete. Vi har också pratat med unga i Skellefteå, och då har det kommit upp flera önskemål om vad man vill ha – Gina Tricot är en av de butiker som nämnts.

Skellefteå har ett relativt starkt centrum jämfört med många andra städer – över 30 procent av alla shoppingköp (förutom mat) görs här. Det skapar goda förutsättningar för ett levande centrum. Nu fortsätter vi tillsammans att arbeta för en attraktiv mix som passar alla åldrar – med butiker, restauranger, kaféer och nöjen.

Anja Palm, näringslivschef på Skellefteå kommun och Maria Broman, VD på Visit Skellefteå