När skolans nutida problem med elevernas resultat och uppförande diskuteras, hävdar många att skolan inte ska uppfostra utan bara utbilda. Min upplevelse av skolan under mitten av 1900-talet är att lärarna då lärde ut både skolämnena samt vett och etikett. Både i hemmen och i skolan/söndagsskolan fick vi elever genom goda förebilder samt tillsägelser väl inpräntat vad som var rätt och fel.
Dagens myndigheter, vårdinrättningar och stora företag säger att relationerna med kunderna är av största vikt för verksamheten. Trots detta har dessa organisationer gjort sig svåråtkomliga genom att gömma sina telefonnummer och införa så kallad kundtjänst med väntetider som tydligt visar hur lågt de värderar kundernas tid.
Nutida populärmusik är banal, jämförd med motsvarande för några decennier sedan. Numera är det oftast en barnröst som bara upprepar en kort mening eller några ord/ljud. I dåtidens schlagers berättades som regel en händelse eller beskrevs känslor så bra att många låtskrivare och artister blev evergreens medan dagens idoler som regel glöms inom ett år.
Varför tycks så många svenskar tro att gode män är rufflare, och att många adopterade barn är stulna från sina mödrar? Finns några fällande domar och gäller det i så fall inte bara enstaka rötägg i båda fallen? Äventyrar nutida journalister och konstutövare vår värdefulla yttrande- och åsiktsfrihet genom att de tänjer friheterna så att de individer och grupper som berörs kränks? Hur kan media redovisa antal sjuka och smittade i covid utan att ställa antalet i relation till befolkningens storlek i samma område?
Samma fråga när det gäller olycksfall inträffade i samband med nu aktuella elsparkcyklar, Epatraktorer och mopedbilar? Det är väl självklart att antal olyckor ökar när antalet fordon av det slaget ökar i antal. Det intressanta är utvecklingen inom olika fordonsgrupper – vad gäller i relation till antalet som brukas?
Tänk själv