Man kan visst köra elbil – glesbygden blir vinnare

Göran skrev en insändare i Norran den 14 april och bekymrade sig över alla problem med elbilar. Jag tycker det är fantastiskt att det går att köra fossilfritt och att slippa CO2-utsläpp är den stora vinsten. Man kan bidra till ett bättre klimat.

Elbilen är framtidens bil, menar skribenten.

Elbilen är framtidens bil, menar skribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2021-04-26 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Försäljningen av elbilar går tydligen över all förväntan, det tycker jag är härligt och fantastiskt. Bilbranschen har svårt att hänga med. Nöjer man sig med en bil i lägre mellanklassen behöver det inte blir så dyrt. Göran, du kör långa sträckor i glesbygd och vill ladda längs vägen. Och dessutom dra släp ibland. Det blir knepigt, även om jag tror laddningen kommer att förenklas fort. Själv är jag överraskad att den här utvecklingen går så väldigt snabbt. Men i dag är det nog inte du Göran som gynnas. 

Du är ganska speciell, kör under 1 000 mil per år, men ofta långa sträckor. 125 mil till din son, det låter som att det passar att köra till en tågstation eller buss och sedan hyra en elbil för slutsträckan. Det gäller att bryta sin vana. Kör man pendelresor på uppåt åtta till tio mil enkel väg tycks det gå bra och man slipper omvägen över macken, som kan vara rätt lång i dag. Framöver tror jag just glesbygden och pendling får stor fördel av eldrift, just för att man kan "tanka" hemma.

Elbil och bättre tåg kommer att förändra resvanorna enormt. Man leasar ofta, så leasingpriser visas före köppriser. Bilpooler öppnar i större städer och så hemladdningen förstås. Bilbranschen kommer att förändras mycket. Flera bilmärken börjar säljas bara centralt och behovet av service minskar.

Peter