Man kan inte lita på AI – inför tydliga varningar

AI-verktyg ger enkel tillgång till komplicerad information.
Men det går inte att lita blint på AI-verktygen.
– Företagen borde informera sina användare om bristerna i verktygen anser skribenten.

AI verktyget Copilot har här gjort en bild som illustrerar problemet med att det inte går att lita på AI.

AI verktyget Copilot har här gjort en bild som illustrerar problemet med att det inte går att lita på AI.

Foto: Microsoft Copilot

Insändare2025-03-21 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den snabba utvecklingen av artificiell intelligens (AI) gör att fler och fler använder AI-verktyg som ChatGPT, Google Bard och Microsoft Copilot som primära informationskällor. Men hur vet vi att informationen vi får är korrekt och opartisk? AI-träning baseras på befintliga data och algoritmer, vilket betyder att svaren kan vara påverkade av de som utvecklar teknologin. Det är dags att AI-plattformar blir mer transparenta.

Många tror att AI ger objektiva svar, men det är inte alltid sant. AI-modeller kan vara påverkade av sin träning, sina källor och till och med sina ägare. Därför bör alla AI-genererade svar innehålla en tydlig ansvarsfriskrivning som förklarar att informationen bör granskas kritiskt och jämföras med andra trovärdiga källor.

Jag föreslår att AI-företag inför en standardiserad varning i sina svar, exempelvis:

"Observera att detta svar baseras på tillgängliga källor och AI-träning men bör granskas kritiskt och jämföras med andra trovärdiga källor. Ingen informationskälla, inklusive AI, är helt felfri. Det går inte heller att med 100 % säkerhet garantera att ägare eller konstruktörer av denna plattform inte har påverkat svaren utifrån en viss agenda."

Detta skulle ge användarna en rättvis bild av AI:s begränsningar och bidra till en mer källkritisk användning av teknologin. Om AI-företag verkligen vill vara förtroendeingivande och ansvarsfulla, bör de införa denna ansvarsfriskrivning omedelbart.