Lyssna på SMHI när halkan slår till

Signaturen Medtrafikant skriver om den senaste tidens halka i Västerbotten.

Signaturen Medtrafikant skriver om den senaste tidens halka i Västerbotten.

Foto: Elin Silfver

Insändare2025-01-25 11:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige har en nollvision i trafiken. Hur många skall det dödas eller skadas innan upphandlare inom kommun och region inser att sunt förnuft och kunskap går före den sista besparade kronan?

Nyligen blev det ju helt uppenbart för vanligt folk att tjänstemän med ansvar för Västerbottens persontrafik uppenbarligen tror sig stå över meteorologerna vid SMHI. Man har ju uppenbarligen inte tydligt angivit att vid gul, orange eller röd varning då kan uppdragsutföraren omgående avbryta sitt uppdrag för att inte skapa olycka/personskada.

SMHI varnade till och med med klockslag när problemet skulle uppstå men ändå fortsatte trafiken på glashala vägar med totalstopp som resultat, denna gång inga allvarliga olyckor men varför? Undertecknad stannade vid en stillastående buss som blockerade hela vägbanan. Chaufförens kommentar var att det är ”mycket halkigt idag”, det var ett understatement, vägen var som en spolad ishockeybana. På min fråga om bussen hade med sand för att på så vis kunna fortsätta blev svaret ”vad är det-nej”. Jag ställde ytterligare en fråga om hen kunde spärra bakaxeln (diffspärra) och på så vis köra undan bussen eftersom det var snö under ett bakhjul, detta visste chauffören inte vad det var, jag visade på knappen varpå hen undrade vad det skulle hjälpa.

Sammantaget visar detta att den upphandling som regionen i detta fall gjort är mycket ofullständig och i slutändan trafikfarlig. Det måste väl ändå krävas någon kunskap hos upphandlaren om vad det är man köper och vilka krav man kan ställa?

Mitt råd till upphandlare och trafikutövare är: Lyssna på SMHI, är det varning så är det. Se till att alla fordon är rustade för vinter, det är ju faktiskt många månader med besvärligt väglag ännu. Se till att chaufförerna får en adekvat utbildning för vinterkörning och på det fordon som de skall framföra, det gäller ju inte bara passagerarna, det gäller även medtrafikanternas säkerhet.

Fotnot: Skellefteå Buss och Länstrafiken kommenterade den här frågan i Norran den 18/1.