Svenska kyrkans historiska hållning mot hbtq-personer är inte något att skryta med, men samma sak kan sägas om hela vårt samhälles attityd. Mycket har hänt de senaste 30-åren. Själv kommer jag ihåg ett möte där lokalpolitiker tillsammans med några präster blev utfrågade av RFSL:s företrädare i slutet av 90-talet. Min minnesbild är att det var vi präster tillsammans med vänsterpartiets representant som hade störst förståelse för de önskemål som framkom.
I politiken och i den allmänna opinionen kan förändringar ske snabbt. I kyrkan går det långsammare, där är hundra år ingen lång tid. Därför har Svenska kyrkan ofta uppfattats som konservativ.
En som fick uppleva detta var min farfars bror och min namne Hans Marklund som var kyrkoherde i Dorotea på 1920-talet. Han var tidigt en förespråkare för samerna och blev även invald i landstinget för yttersta vänstern. Han var inte alltid väl sedd av sina kollegor, men ett exempel på den spännvidd som alltid funnits inom Svenska kyrkan.
Spännvidden på åsikter är fortfarande stor inom Svenska kyrkan och att som ”Svenska Nyheter” sätta en vänsterstämpel är en grov förenkling av verkligheten. Däremot kan man inte komma ifrån att det finns ett radikalt kärleksbudskap i Bibeln som handlar om vårt ansvar för våra medmänniskor. Det är radikala krav både på hur vi organiserar vårt samhälle och hur vi som enskilda individer uppträder mot människor vi möter.
Jesus säger på ett ställe: ”Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.” I Bibeln finns mängder med uppmaningar om att vi ska ta hand om änkan, den faderlöse, flyktingen och invandraren. Den underliggande tanken är att alla människor är skapade till Guds avbild och därför värda respekt och kärlek.
För en del politiker och opinionsbildare är dessa citat besvärande och vi som vill ta dessa ord på allvar beskrivs nedvärderande som ”godhetsknarkare”.
Att sätta etiketter som ”vänster” eller ”godhetsknarkare” på åsikter man inte tycker om är ett enkelt sätt att slippa fundera över hur vi bäst organiserar vårt samhälle och hur vi som individer uppträder mot varandra.