Lasarettsparkeringen – tekniska hinder för besökare

Skribenten menar att sms-betalning av parkering hindrar äldre besökare till Skellefteå lasarett.

Skribenten menar att sms-betalning av parkering hindrar äldre besökare till Skellefteå lasarett.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2020-12-31 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag senast besökte hörcentralen hade man ändrat till sms-betalning. Jag läste på skylten, men lyckades inte betala. Då fick jag åka till den nedre parkeringen, för där gick det att betala med kort. De flesta som besöker hörcentralen är gamla människor som inte kan hantera sms-betalning. 

När jag kom ut efter besöket på hörcentralen var det en ung kvinna där som inte heller lyckades med att betala, hon trodde att man behövde någon typ av app. Är detta ett sätt för Regionen att öka inkomsterna? 

Gammal man

Svar direkt

Det är tråkigt att du råkade ut för problem i samband med sms-betalningen. Den aktuella parkeringen omfattar sju platser reserverade för patienter till hörcentralen. Det är ett litet parkeringsområde som det skulle innebära oproportionerligt stora kostnader att sätta upp en parkeringsautomat intill. Därför finns både en app (Parkster) och sms-betalning som alternativ just där. Det är betalningsmetoder som i regel är betydligt smidigare än via en automat och de är tillgängliga för de allra flesta.

Med det sagt vill jag ändå uppmuntra dig och andra som eventuellt upplever ett bekymmer kring betalningssituationen att be om hjälp. Vi på fastighetsavdelningen, liksom personal på hörcentralen och även parkeringsvakter kan guida dig rätt.

Niclas Marklund, fastighetsförvaltare, Region Västerbotten