Lärarnas status och löner måste höjas

Signaturen Före detta lärare har flera förslag på hur statusen för läraryrket kan höjas.

Signaturen Före detta lärare har flera förslag på hur statusen för läraryrket kan höjas.

Foto: ERIK G SVENSSON

Insändare2024-10-26 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svenska skolan har stora problem med elevernas resultat och har backat de senaste decennierna med närmare 15 procent av eleverna som inte uppnår godkända betyg i ett av kärnämnena (svenska, engelska, matte) och i och med det inte är behöriga för gymnasiestudier.
Dessutom sjönk resultatet i senaste PISA-undersökningen tillbaka till 2012:s bottennotering efter en svag uppgång.

Man skyller en del av resultaten på brist av behöriga lärare och det är en bidragande orsak till problemet men det är bara en del av det hela.

För att komma tillrätta med lärarbristen måste lönerna höjas och yrket göras attraktivare med bättre arbetsförhållande och villkor.
Sänk den reglerade arbetstiden från dagens 35 h/v till 25 h och utöka förtroende tiden till 20 h/v vilket innebär att lärarna i större grad kan påverka var man planerar och utför sina arbetsuppgifter utöver lektionerna. Minska även ned antalet tjänstgöringsdagar för lärare från dagens 194 till 189. Detta innebär inte att eleverna får färre skoldagar utan endast att lärarna får fler dagar för återhämtning och reflexion.

Reducera antalet möten och effektivisera även dessa så att mindre tid används till detta. Se över användandet av nationella prov och minska ned på detaljstyrningen och låt läraren vara lärare och använda sin profession och erfarenhet i bedömandet av eleverna.
Sen måste man se till att det blir ordning och reda i skolan så att eleverna får studiero och dessutom mobilfritt. Dessutom måste rektorerna och skolledningen stå upp bättre och stötta lärarna i deras arbete. Med andra ord behövs det mer disciplin i skolan.

Man säger att en del av arbetstiden ska användas till fortbildning men en stor del av den  så kallade fortbildningen är inte ämnesrelevant utan är mest allmän gammal skåpmat och trams som inte tillför mycket utan i stället måste man satsa ordentligt på ämnesrelevant fortbildning.

Avskaffa även systemet med förstelärare som inte höjer kunskapsnivån nämnvärt, utöka i stället antalet lektorstjänster som premierar adekvat vidareutbildning och höjer kunskapsnivån inom lärarkåren och gör det lönsamt att förkovra sig.
Med dessa åtgärder höjer vi statusen för läraryrket och underlättar rekryteringen.

Före detta lärare