Söndag 28 juli skulle en anhörig till mig resa med bokad tågplusbiljett till Umeå från Lövångers busstation kl.13.05. Från Umeå sedan vidare med tåg mot Stockholm. En halvtimme efter bussens avgångstid blev vi oroliga och ringde SJ, efter sedvanlig väntetid i telefonkö fick vi besked att SJ inte hade en aning. De gav trots allt telefonnummer till Länstrafiken i Västerbotten som efter väntan i telefonkö kunde upplysa om att bussen var på ingång, försenad 30 min. När bussen kommer är den skyltad "fullsatt". Föraren sa att vi hade tur eftersom några personer steg av i Lövånger. Jag har två synpunkter:
1. Det måste finnas ett anslag med information om vart man skall ringa vid trafikstörningar på varje busshållplats. I Lövånger finns anslagstavla o vänthall, dock ingen som helst information mer än ett gammalt tågplusnummer som leder någon helt annanstans. Otroligt nonchalant och stressframkallande.
2. En förköpt biljett borde innebära platsgaranti. I synnerhet när man har en längre avslutningsresa.
Maria Hjortstorp
Länstrafiken svarar: Jag förstår att den situation som uppstod för din anhörige var stressande och inte gav känslan av trygghet. Men, Länstrafiken i Västerbotten har platsgaranti, vilket innebär att vi skulle ha löst problemet. Vi får information om antal förbokade resplusresenärer, men eftersom vi inte vet hur många som stiger på ”spontant” längs vägen är planeringen inte enkel. Men, vi sätter in förstärkningsbussar när behov uppstår. Med en resplus-biljett har man även ”Kom-fram-garanti”, vilket innebär att vi är skyldiga att ordna så att resenären kommer fram till slutmålet, även om man exempelvis skulle ha missat sitt bokade tåg i Umeå för resa söderut.
Att det borde finnas information om var man ska vända sig, håller jag med om. Hållplatser och dess utrustning är dock ett ansvar för respektive kommun, så jag ska ta din synpunkt vidare.
Trots den något oroliga starten på resan hoppas jag att det gick bra hela vägen och att din anhörige kom fram.
Harriet Söder, vd, Länstrafiken i Västerbotten AB