Lägg ner planerna på ny flygplats i Skellefteå

Nya dystra siffror når oss från EU:s klimattjänst Copernicus. 2024 har den globala medeltemperaturen överskridit förindustriell tid med 1,6 grader.

Skribenten menar att flyget inte är någon framtidsbransch och att det är bättre att lägga pengar på något annat än en ny flygplats.

Skribenten menar att flyget inte är någon framtidsbransch och att det är bättre att lägga pengar på något annat än en ny flygplats.

Foto: Nellie Andersson

Insändare2025-01-18 11:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Följderna, redan nu katastrofala på många platser, sköljer över oss med hetta, bränder, översvämningar och orkaner. Trots dessa konkreta varningstecken från naturen förmår inte världens ledare minska de globala utsläppen. Här hemma är Sverige sämst i klassen när man jämför klimatpolitik inom EU. Under andra kvartalet 2024 ökade utsläppen mest här (Naturvårdsverket).

Transporter står för en betydande del av de svenska utsläppen. Inte minst flyget som orsakar lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen (beräkningar från Chalmers). Mitt i denna kris planerar man i Skellefteå att bygga en ny flygplats för 800 miljoner och kraftigt öka flygtrafiken. Eskaleringen av klimatkrisen och utvecklingen inom flyget ger anledning att snabbt dra i handbromsen för denna satsning.

Optimismen kring elflygplanen har nu falnat betydligt. Den svenska flygbranschen säger i sin uppdaterade klimatfärdplan att elflyg kan vara lämpligt för resor upp till 20 mil för 10 personer. Det blir som ”en taxi för rika” säger transportforskaren Jonas Åkerman och kommer att innebära en minimal skillnad för utsläppen. Hybridflyg är inte heller någon lösning eftersom de resor som dessa kan ersätta står för runt en procent av flygets totala klimatpåverkan.

Vissa hoppas på att biobränsle ska lösa problemen. EU:s klimatkrav på flyget är från årsskiftet tvingande vilket leder till att efterfrågan på hållbara bränslen kraftigt kommer att öka. Då inträder råvarubrist och i förlängningen stora kostnadsökningar. Enda sättet att hantera detta för flygbolagen är att höja priserna. Lufthansa har redan lagt till en särskild avgift på varje biljett på 72 euro för att hantera nuvarande EU-krav.

Slutsatsen är att flyg inte är en framtidsbransch. Det kommer givetvis att finnas kvar men det billiga ”folkflyg” vi sett de senaste decennierna kan vi inte räkna med. Att då göra en stor satsning på en ny flygplats är inte försvarbart. Flygets förändring är en del av det förändrade livsmönster som vi alla måste möta de kommande åren för att säkra framtiden för planeten och våra barnbarn. Så min uppmaning till lokala beslutsfattare är att strunta i att bygga en ny flygplats och använd 800 miljoner till andra nödvändiga investeringar.