Kulturhuset – ett tveksamt sätt att köpa ett varumärke

Bygget av kulturhuset kommer att tynga kommunens finanser under lång tid, menar skribenten.

Bygget av kulturhuset kommer att tynga kommunens finanser under lång tid, menar skribenten.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2020-11-09 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Visst det är jättekul att det byggs ett kulturhus i stan, men vad är det egentliga och reella värdet av detta om man skulle göra en relevant varumärkeskapitalvärdering? Att få uppmärksamhet är en sak och något som man i princip kan köpa sig till, vilket också är fallet när det gäller Sara Kulturhus. 

Men att sedan få detta till ett långsiktigt och varaktigt värde, kapitalmässigt såväl som förtroendemässigt och attraktionsmässigt, är någonting helt annorlunda. Så frågan blir – när man ställer projektets långtidskostnader som ska bäras av generationer av skattebetalare i kommunen, direkt eller indirekt – blir detta något som gynnar medborgarna? Men framför allt kommer detta att gynna kulturyttringarna – både de kommersiella samt de som behöver och alltid kommer att behöva samhällets stöd – eller kommer det med sina drifts- och amorteringskostnader bara att urholka många av våra kulturområden? 

En sak står i alla fall klart och det är att våra makthavare och beslutsfattare inte kommer att finns tillgängliga på ansvariga positioner om 50 år när kalasets sluträkning ska vara reglerad. Det är våra barnbarn som kommer att tvingas hantera konsekvenserna av dessa beslut, oavsett utfallet. 

Varumärkesbyggare