Vi kan ju då inte klaga på den positiva uppmärksamhet staan fått utifrån. Att kulturhuset väckt intresse och fått priser är imponerande och trevligt. Men när vår bygd i stora världen utpekas till en av de 50 bästa platserna, som Time Magazine gjorde och nu att det Amerikanska resemagasinet Matador räknar Skellefteå bland Europas bästa småstäder är det nära på overkligt även för en lokalpatriot. Såg att Skellefteå nu också blev i EU utsedd till "mest tillgängliga stad".
Men viktigast är nu att vi fortsätter utvecklas i trivsel. Det sker ändå främst med att vi som medborgare här är vänliga, glada och välkomnande.
Men det som kommer att betyda oerhört mycket för om folk ska bo i en landsdel som vår är kommunikationerna och då är Norrbotniabanan särskilt avgörande. Att snabbt och bekvämt kunna ta tåget till andra orter är krav internationellt idag. Tåget är också bästa komplement till flyget här.
Järnvägen måste så snabbt som möjligt fram. Men de överklaganden som nu gjorts känns dessvärre som vad denna regering välkomnar. Då kan de skylla på detta när de bromsar bygget. Nu vill vi se alla politiker, särskilt de på högersidan öppet agera. Det är nu vi får se hur ni står upp för övre Norrland. Edward Riedl, nu ska vi se vem som är Norrlandsfientlig. Vi köper inga påståenden om "tyst agerande".
Norrans roll är nu också viktigare än nånsin. Nu förväntar vi oss att en opinion ges starkt stöd men också att det bevakas och granskas hur länets politiker agerar.
Den nye ledarredaktören Leo Wikberg säger sig ska bevaka bygdens intressen. Det folk verkligen vill se då är att vår tidning bevakar och agerar för vår sak mot centrala belsut och sittande regeringen. Nu är då tillfället som kommer att visa om Norran är vår lokala röst och den tidning vi ska ha. Liksom vilka partier som sviker denna landsdel.