Kostsamt strul för Länstrafikens resenärer

Den 10 juli köpte jag 6 resor i Länstrafikens nya app, då jag under semestern ville begränsa mina utgifter och därför inte ville fylla på det betydligt dyrare periodkortet. Men det skulle visa sig vara ett stort och kostsamt misstag.

"Biljetterna har fortfarande inte dykt upp i appen och ingen återbetalning är gjord". Arkivbild.

"Biljetterna har fortfarande inte dykt upp i appen och ingen återbetalning är gjord". Arkivbild.

Foto: Norran

Insändare2024-08-22 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den första resan tur och retur mellan Burträsk och Skellefteå gick bra, men när jag någon vecka senare skulle resa igen var biljetterna helt försvunna från appen. Den mindes inte ens mina förbrukade biljetter. Det var som om jag aldrig hade köpt några biljetter över huvud taget.

Jag kontaktade självklart Länstrafiken, med alla mina användaruppgifter i appen så att de lätt skulle kunna se mina köp och resor. I deras svar menade de att det bara varit ett tillfälligt fel och att biljetterna borde återkomma snart. Vilket de inte gjorde. Och jag blev till slut tvungen att fylla på mitt fysiska periodkort i förtid, en summa på 1 675 kronor.

Två veckor senare kontaktade jag Länstrafiken igen, eftersom biljetterna fortfarande lyste med sin frånvaro, och begärde pengarna tillbaka för den tjänst de inte kunde tillhandahålla. Då fick jag det typiska är-du-ens-inloggad-på-rätt-sätt svaret, det vill säga man försökte lägga skulden på mig och göra det till ett användarfel. Jag skickade då skärmdumpar från appen med alla mina uppgifter väl synliga: namn, e-postadress och bankkortsnummer.

Det var för tre veckor sedan. Biljetterna har fortfarande inte dykt upp i appen och ingen återbetalning är gjord. Nu är det inga stora pengar det handlar om i just det här fallet. Dock får allt detta mig att undra hur ofta resenärer förlorar sina digitala biljetter utan att få någon kompensation. Men framför allt undrar jag hur det ska gå den dagen vi inte längre får använda fysiska busskort och därmed är helt utelämnade till den instabila appen. Kommer Länstrafiken att fortsätta hävda användarfel när biljetterna strular eller försvinner och tvinga sina resenärer att köpa samma biljetter om och om igen?

I så fall är det en inte alltför snygg eller moraliskt försvarbar affärsidé av Länstrafiken, måste jag säga. Och jag uppmanar därför alla som råkar ut för detta att inte låta det bero, oavsett om det är försumbart små summor det handlar om, utan kräva omedelbar kompensation.

Jag och många med mig pendlar dagligen till jobbet och är mer eller mindre beroende av en fungerande kollektivtrafik. Då borde man åtminstone kunna förvänta sig ett fungerande biljettsystem. Eller är det kanske att begära för mycket, Länstrafiken?

Pendlarveteranen

Svar direkt:

Vi beklagar att du upplevt problem med att använda vår app och att det tagit lång tid att få det åtgärdat.

Vi har precis som du skriver haft några driftstörningar i nya appen samt några buggar där band annat resor försvunnit. Detta är någonting vi jobbar aktivt med att felsöka och åtgärda. För att vi ska kunna identifiera hur felet drabbat dig som resenär så behöver vi ställa följdfrågor, som kan upplevas som grundläggande, men som är en viktig del i att säkerställa vårt förbättringsarbete.

Ditt ärende är hanterat och ligger för utbetalning hos oss - men vi har haft längre handläggningstider under sommaren och därför har handläggningstiden varit längre än normalt.

Vi uppmanar alla som upplever problem med appen att kontakta vår kundservice för hjälp och om resor försvunnit från appen så vill vi bli kontaktade - så vi får utreda ärendet och självklart återbetalar vi de resor som felaktigt försvunnit.

Elin Valfridsson, Marknads- och Utvecklingschef, Länstrafiken Västerbotten AB