Kommunparkering: Jag drabbas av dubbla avgifter

Skribenten menar att kommunens parkeringsregler är orättvisa.

Skribenten menar att kommunens parkeringsregler är orättvisa.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2020-08-27 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att jobba åt Skellefteå kommun är på många sätt tryggt och säkert, men det medför även nackdelar. För att möjliggöra arbetet på min arbetsplats måste jag betala dyra bränslekostnader, betala för lunch och kaffe samt slita sönder mina leder. Dessutom måste jag betala för mina egna arbetskläder eftersom att man fryser i kläderna som kommunen tillhandahåller – om det inte är höst eller vår – trots att kläderna ska föreställa vinterkläder.

Jag ska även betala för parkeringen, men kommunen erbjuder endast fasta perioder mellan juli och december samt mellan januari och juni. Alternativet är att betala för varje månad eller dag. Jag får nu betala dubbla avgifter för juli och augusti månad eftersom tidigare kunde man betala in för ett helår, vilket jag då gjorde. Men nu är det bortplockat och kommunen säger pedagogiskt att systemet ska göras om, lämpligt nog vet ingen när detta sker eller vad det innebär. 

Ta hand om dem som vårdar kommunen och människor nu.

Arg medarbetare

Svar direkt

När det gäller personalparkering för Skellefteå kommuns anställda, så ser parkeringsverksamheten i dag över den praktiska och tekniska hanteringen. Det innebär att det inte går att erbjuda abonnemang giltiga längre än till årsskiftet.

Tidigare köpt parkering är giltig tiden ut oavsett ändringarna i de nya abonnemangen. Du kan aktivt välja att lösa parkering för en längre period om du finner det ekonomiskt fördelaktigt, men har du köpt parkering för juli-augusti så behöver du inte lösa någon ny parkering under den perioden. Du kan sedan lösa parkering för en tidsperiod som bäst passar dig och dina behov via appen eller i kundportalen.

Ronny Söderberg, verksamhetschef på gator och parker, Skellefteå kommun