Kommunens stolthet – ”Det ser slabbigt ut”

Parkeringshuset måste städas bättre, anser skribenten.

Parkeringshuset måste städas bättre, anser skribenten.

Foto: Pär Lindström

Insändare2020-12-09 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under helgen har någon kissat på golvet i parkeringshuset Ekorren. Källarplanet i trapphuset har återigen använts som toalett. I hissen är det mycket skräpigt och smutsigt. Godisrester, papper och läskburkar ligger på golvet. På spegeln har någon spottat. Det ser slabbigt ut.

Parkeringshuset Ekorren har nu i tio år använts som samlingsplats för ungdomar. Skateboardåkning är mycket vanligt. Mopedister roar sig med rallykörning. Högljudd musik spelas, ibland sent på nätterna. Själva entréplanet och trapphuset fungerar som värmestuga. Ständigt ligger rester av chips, papperspåsar, burkar och annat skräp på golvet. En gång i veckan städas det hela. Sedan får det vara rent och fint några timmar tills nedskräpningen åter tar över. Under sex av veckans sju dagar ser det ofta väldigt illa ut. Många kan nog bli avskräckta för att använda parkeringshuset.

Varför får detta fortsätta? Kommunen har många gånger stolt visat upp parkeringshuset Ekorren för olika grupper. Varför struntar man då i all förstörelse? Vem bär ansvaret? Gör någonting åt eländet!

Granne

Svar direkt

Det är Skellefteå Industrihus som äger fastigheten. Parkeringsplatserna hyrs ut till Skellefteå kommun och till en bostadsrättförening i anslutning till fastigheten. Det är ett publikt garage som har tillhörande nödutgångar, trapphus och hiss. Dessa ytor kan inte stängas ner då även andra hyresgäster är i behov av trapphus och hiss.

Vi är väl medvetna om de problem som finns och vi beklagar verkligen att det upplevs stökigt. Vi som fastighetsägare har regelbunden städning av trapphus och hiss. Det har även vidtagits andra åtgärder, såsom sänkt temperatur för att göra det mindre attraktivt som tillhåll. Vissa utrymmen har även byggts igen. Vi följer kontinuerligt upp de åtgärder vi har gjort hittills och fortsätter jobba med att hitta lösningar.

Kent Ek, drift- och servicechef, Skellefteå Industrihus