2016 skaffade jag Skeparks app. Jag tyckte det var lite besvärligt att öppna mitt bankkort för internetköp så att avgiften skulle kunna dras från mitt konto, men sedan dess har det varit enkelt att parkera – ända tills för ett par månader sedan. Plötsligt skulle man logga in.
I parkeringshuset Brinken togs bommarna bort. Information borde kunna lämnas till de 20 000 användarna av appen. I torsdags parkerade jag i Brinken och när jag lämnade garaget avslutade jag parkeringen som kostade fyra kronor.
Senare kom ett meddelande om att jag inte hade betalat parkeringen. Efter kontakt med kommunen fick jag veta att jag skulle öppna bankkortet för internetköp. Alltså tillbaka på ruta ett!
Vem har ansvaret för detta?
Otålig parkerare
Svar direkt
Så bra att du har upplevt det enkelt att parkera med Skepark-appen i flera års tid. När det gäller Brinken-parkeringen så togs bommarna bort strax efter årsskiftet i år på grund av återkommande tekniska problem och driftstörningar.
När nytt betalsystem var på plats skyltade vi upp detta i nedfart, i trapphus och i anslutning till betalautomaterna samt på hemsidan. Du kan i dag betala för din parkering i Brinken med samtliga parkeringsappar som går att använda i kommunen, samt via parkeringsautomat.
De andra sakerna du råkat ut för kan inte kommunen påverka. I de flesta applikationer för mobiltelefoner sker uppdateringar då och då, och ibland innebär det att användaren behöver logga in på nytt för att använda appen. Att betalkort ibland behöver låsas upp för internetköp har att göra med bankernas höga krav på säkerhet för sina kunder.
Vem som bär ansvaret över förändringarna beror alltså på vilka förändringar som avses.
Ronny Söderberg, verksamhetschef, gator och parker, Skellefteå kommun