Northvoltfabriken, kulturhuset, den kommande Norrbotniabanan samt industriprojekt över hela Norrland gör att infrastruktur måste läggas om över hela stan, inklusive bostadsområden i utkanterna. Ett annat hinder för en sedvanlig planering när det gäller trafikomläggningar är bristen på aktiva företag och material till asfalt. Detta förstår jag. Andra saker jag förstår är att vägar som är upprivna för reparation måste få något år på sig att sjunka ihop.
Det jag däremot inte förstår är varför cykelvägar rivs upp utan att vara dåliga. Det är ju ibland frågan om nödvändiga grävningar – som när kablar ska läggas för nybyggnation i närheten – men när information inte utgår på kommunens hemsida om vad det är frågan om så blir jag fundersam. Under tre till fyra år grävdes Klostergatans förlängning mot Anderstorpsskolan upp, som jag minns det tre till fyra gånger på olika ställen. Det sista slutförandet förstod jag för det handlade om anslutningar till nya affärsområdet. Men uppgrävningarna före det förstod jag inte.
Jag förstår nu inte heller uppgrävningen av cykelvägen som löper parallellt med Burträskvägen med en viadukt för Gymnasievägen. Inget synligt fel på den cykelvägen. Det innebär en omväg för Sunnanåborna på cirka en kilometer. En förklaring kommer nog så småningom, men just nu är jag frågande.
Olov Wikström, Skellefteå
Svar direkt
Ja, Skellefteå kommun växer så det knakar och vi förstår att det är svårt att hänga med i allt som byggs. Vi försöker informera om vad som pågår på kommunens hemsida, men ibland har vi inte hunnit med att uppdatera.
Vad det gäller Klostergatan är det olika kommunala avdelningar som utför arbeten där. Gata har byggt om en liten stump av gång- och cykelvägen, väster om tunneln under E4, vilken var i väldigt dåligt skick. Vatten och avlopp har bytt och lagat vatten och avlopp längs med Klostergatan.
Cykelvägen längs Burträskvägen användes som transportväg då korsningen gamla Burträskvägen-Tjärnvägen byggdes och den blev tyvärr deformerad och spårig. Cykelvägen såg inte så dålig ut då asfalten var hel, men skadorna märktes tydligt vintertid då plogningen passerat.
Jan Burlin, verksamhetschef gator och parker, Skellefteå kommun