Skellefteå kommun skriver på sin hemsida: "Vi strävar efter att göra det möjligt för alla att nyttja kollektivtrafiken i högre grad". Dessutom utrustas bussar med ramper, lyft och bakåtvänd barnstol, vilket är mycker bra – men det anpassar bara själva bussen. Tätare busstrafik inom centralorten är också en bra tanke, men när kommunen samtidigt bygger stora parkeringshus mitt i centrum blir budskapet svårtytt. Bör innevånarna åka kollektivt eller ska de ta bilen in till centrum?
Skellefteå kommun skriver också på sin hemsida: "Rakare körvägar och tydliga riktlinjer för avstånd mellan busshållplatserna ger en mjukare körning med färre stopp vilket också bidrar till lägre utsläpp". Visst är det så. Men man bör även räkna med utsläppen som blir när folket väljer att ta bilen istället för bussen, eftersom det är för långt till busshållplatsen. De rakare körvägarna innebär att busstrafiken inte längre går in i byarna. Här behöver människorna ta bilen till den "stora" vägen för att åka buss. Vid stora vägen finns det förövrigt inte heller några parkeringsplatser anpassade för detta. Resultatet blir att de som bor i byarna åker hela vägen in till stan när de ändå måste sätta sig i bilen.
Skellefteå kommun menar också att det blir lättare arbetspendling med ett stort turutbud till de starka stråken, busslinjer som alltid följer samma färdväg, enkla tidtabeller och snabba bytesmöjligheter i centrala Skellefteå. Detta gäller de människor som bor i tätorterna Byske, Boliden, Burträsk och Bureå. För alla som bor i byarna runtomkring har arbetspendlingen och bussresandet överlag ändrats drastiskt till det sämre. Exempelvis har vi i Frostkåge inte ett stort turutbud, då alla bussar inte ens stannar på E4 vid byn. Vissa tider behöver vi åka norrut till Byske för att sedan vänta där i en timma på en buss som ska ta oss söder ut till Skellefteå.
Vill kommunen minska biltrafiken så bör de sluta bygga parkeringshus i stan och ge oss på landsbygden tillbaka bussarna.
Irriterad glesbygdenbo