Att jordens klimat blir allt varmare är de flesta överens om. Det kommer att krävas kraftfulla åtgärder om trenden ska brytas. Näringslivet verkar beredd till mera radikala åtgärder än vad politikerna vågar föreslå. Näringslivets företrädare behöver inte tänka på nyval om något år, som politikerna måste göra. Näringslivet vet att det finns en stor vinstpotential om man är tidigt ute på en ny marknad, som till exempel med fossilfritt stål eller fossilfria batterier. Även bankerna börjar se över sina lånepolicys för att styra bort från fossilberoendet.
Det handlar inte bara om näringslivet och politiken, även på det privata planet behöver vi fundera över våra konsumtionsmönster. I Vetenskapens värld på SVT för en tid sedan fick vi svart på vitt hur mycket e-handeln och våra klädinköp påverkar vårt klimat. Den miljöbov vi som privatpersoner kan påverka mest, det är hur vi använder internet och våra mobiltelefoner. 2025 räknar man med att över fem procent av koldioxidutsläppen och 20 procent av energiförbrukningen kommer från mobiler och internet.
Vi borde därför hellre prata om "mobilskam" än "flygskam", när vi tänker på att förra året stod strömmad film för cirka 80 procent av all internettrafik. Mobilsurfandet är något av det mest energikrävande och miljöpåverkande som privatpersoner ägnar sig åt. För första gången på 30 år minskade vår konsumtion, förra året med hela 4,7 procent. Risken är stor att vi snabbt kommer att ta tillbaka den nedgången.
En åtgärd som skulle hålla tillbaka en konsumtionsökning, men som få politiker vågar föreslå, är att höja skatten för de med höga inkomster och istället investera i miljövänlig infrastruktur och skattelättnader för företag som radikalt minskar sin klimatpåverkan.
Hans Marklund, Skellefteå