Karlgårdsbron – hänsynslöst experiment mot skattebetalare

Karlgårdsbron är ett haveri menar insändarskribenten som kräver svar från kommunens ledande politiker.
Lorents Burman (S), Evelina Fahlesson (S) och Joakim Wallström (V) svarar direkt.

Skellefteås kommunalråd Evelina Fahlesson (S), Lorents Burman (S) och Joakim Wallström (V).

Skellefteås kommunalråd Evelina Fahlesson (S), Lorents Burman (S) och Joakim Wallström (V).

Foto: Andreas Westerberg

Insändare2025-03-06 00:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag kan bara konstatera att det projekt som redan borde varit en trafikerad bro nu är ett totalhaveri. Att kalla Karlgårdsbron något annat är rent hyckleri!

På kommunens hemsida kan man läsa: ”Det är ett komplext projekt som ställer mycket höga krav på entreprenören. Vi var särskilt tydliga med det i upphandlingen och har medvetet ställt krav som endast mycket kunniga entreprenörer kan uppfylla. Det har varit ett sätt att försäkra oss om att endast seriösa entreprenörer skulle kunna ge anbud”. Slutsats? Kommunens kompetens i att upphandla projektet har saknats!

Nu är hela historien godis för hela branschens media. Tidningen Byggindustrin skriver den 22 januari 2025: ”Skellefteå kommuns upphandling av en ny centrumbro har blivit en het potatis lokalt. Ett otydligt förfrågningsunderlag har lett till både förseningar och fördyringar av bygget. Men kommunen har gjort vad den kunnat, anser samhällsbyggnadsnämndens ordförande." Slutsats? Kommunens kompetens i att upphandla projektet har saknats!

Och vad svarar då ett av kommunalråden till SVTs journalist på den direkta frågan om kommunen inte själva någon del i det som inträffat? Svaret blev: "Vi kommer att se över våra processer, men allt beror på att entreprenören valde att hoppa av och lämna projektet."

Nu får ni, Lorents Burman, Evelina Fahlesson (båda S) och Joakim Wallström (gisslan, förlåt V) gärna svara på min fråga om ni inte tycker att det är ett väl hänsynslöst experimenterande försök till lärande som ni utsatt oss skattebetalare för?

Svar direkt:

Vi förstår att Karlgårdsbron väcker känslor och vi delar frustrationen över att den inte är färdig. Att bygga broar är en av de mest tekniskt utmanande uppgifterna inom bygg- och anläggningsbranschen. Därför förstärkte samhällsbyggnadsnämnden den ordinarie verksamheten i broprojektet med externa specialister, inom bland annat upphandling, kontroll, uppföljning av projektering, utförande och entreprenadjuridik.

I stora projekt är vi skyldiga att följa lagen om offentlig upphandling (LOU) och kan inte ändra ett fast pris utan ordentlig grund. Entreprenören kunde inte bevisa att deras kostnader hade ökat på ett oförutsebart och väsentligt sätt, vilket hade krävts för att justera avtalet. Samarbetet med den tidigare entreprenören har varit krävande i allt från arbetsberedningar, handlingar och utförande och uppfattningen från kommunens sida är att den tidigare entreprenören har begått avtalsbrott. Den juridiska processen pågår.

Den nya budgeten som presenterats inkluderar både de kostnader som redan uppstått och det som krävs för att färdigställa bron. Vi har också tagit höjd för prisökningar och risker. Jämfört med andra svenska broprojekt i nutid så kommer Karlgårdsbrons slutkostnad att ligga på ett normalt slutpris.

Vi förstår att många är besvikna över förseningarna. Vi hade, precis som många andra, önskat att bron redan var klar – besluten angående Karlgårdsbron kommer att fattas i kommunfullmäktige i slutet av mars.