Inte vÀrt fem Ärs studier för att bli lÀrare

Jag gÄr för nÀrvarande tredje Äret pÄ tekniska programmet pÄ Baldergymnasiet i SkellefteÄ. Jag har genom hela min skolgÄng blivit tilldelad bra lÀrare som Àr engagerade och motiverade att lÀra ut och göra sitt jobb. Detta har fÄtt mig att fundera pÄ en lÀrarutbildning och att bli gymnasielÀrare inom matematik och fysik.

Att plugga till lÀrare lockar inte skribenten med tanke pÄ den lÄga lönen.

Att plugga till lÀrare lockar inte skribenten med tanke pÄ den lÄga lönen.

Foto: Henrik Montgomery/TT

InsÀndare2024-09-14 04:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det enda problemet jag ser med detta Ă€r att lĂ€rarlönen inte rĂ€ttfĂ€rdigar fem Ă„rs högskolestudier. Enligt en studie av SCB frĂ„n 2023 tjĂ€nar en gymnasielĂ€rare i genomsnitt 41 000 i mĂ„naden, om man kollar pĂ„ andra statligt anstĂ€llda akademiker sĂ„som specialistlĂ€kare har dem en betydligt högre genomsnittslön pĂ„ 92 000 enligt SCB. Givetvis tar det nĂ„gra fler Ă„r att bli legitimerad specialistlĂ€kare, men man fĂ„r ocksĂ„ lön som BT- och ST-lĂ€kare, vilket Ă€r högre Ă€n den genomsnittliga lĂ€rarlönen.

Det kĂ€nns mycket mer rimligt för mig och gemene man att lĂ€sa upp nĂ„gra kurser som behövs för att söka lĂ€karutbildningen och studera nĂ„got extra Ă„r, endast pĂ„ grund av den enorma löneskillnaden.  Argumentet att lĂ€karutbildningen har högre intagningsmerit kan visserligen anvĂ€ndas, men för de som redan har tillrĂ€ckligt höga betyg för att komma in dĂ€r Ă€r det irrelevant.

Jag tror inte det Àr en framgÄngsfaktor att lönerna ska skilja sÄ mycket dÄ jag tror att mÄnga som har lÀst eller lÀser naturvetenskap eller teknikvetenskap tÀnker liknande, och vi behöver fler lÀrare I Sverige. Enligt SCB Àr andelen behöriga gymnasielÀrare I Sverige 83 procent, nÀstan var femte gymnasielÀrare Àr inte behörig att lÀra ut. Hur skulle det se ut om var femte lÀkare saknade behörigheter för sitt yrke?

Jag anser att lÀrare Àr undervÀrderade och att lÀrarlönerna bör prioriteras nu istÀllet för senare. LÀraryrket Àr avgörande för samhÀllsutvecklingen, och om vi inte erkÀnner dess betydelse riskerar vi att snart stÄ utan personer som vill utbilda sig till lÀrare.

Andelen behöriga lÀrare sjunker, lÀrarlönerna stÄr i princip still med tanke pÄ inflationen och nationella skolresultat sjunker.

Agera nu innan det Àr försent.

Albin Simu