Inte klokt – man tar bort bröd som inte är dåligt

Jag handlade i en butik i Skellefteå. På brödavdelningen fyllde en man den största kundvagnen med bröd i olika sorter. Massor av bröd, vagnen fullastad.

Skribenten ifrågasätter varför man tar bort bröd som har flera dagar kvar innan bäst före-datumet går ut.

Skribenten ifrågasätter varför man tar bort bröd som har flera dagar kvar innan bäst före-datumet går ut.

Foto: Martina Holmberg

Insändare2020-10-12 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag frågade om han storhandlade då jag såg att det stod Fazer på hans jacka. Fick till svar att det ska kastas och att han plockar bort allt bröd som har upp till tre dagar kvar till bäst före-datum. Han hade tidigare varit och gjort likadant i en annan butik i Skellefteå 

Man kastar alltså bröd som har ytterligare tre dagar kvar att säljas. Gäller detta för alla Fazers återförsäljare? Då slutar jag köpa deras produkter. Jag blir så arg och frustrerad. Vår värld är sjuk – svårt sjuk.

Stina Engström, Boviksbadet

Svar direkt

Matsvinnet är en av vår tids viktiga frågor att lösa och ett ämne som det är helt rätt att uppröras över. Bröd som närmar sig bäst före-datum plockas bort av alla oss leverantörer för att ge plats till färskare bröd i hyllan. En stor del av våra konsumenter och butiksägare tänker inte som du utan önskar så färskt bröd som möjligt. 

Precis som du är inne på är detta bröd självklart inte dåligt och vi arbetar på olika sätt för att inspirera konsumenten att äta det bröd som kanske blivit lite torrt. Man kan exempelvis använda brödet i matlagning, i en pesto eller till helgens fattiga riddare. Vissa butikskedjor erbjuder också detta bröd till nedsatt pris. 

Inget bröd som vi tar tillbaka slängs och vi beklagar att det är svaret du fått. Brödet som legat i butik går främst till framställning av bioetanol, men vi donerar också bröd och ger till forskningsprojekt. På Fazer har vi som mål att minska matsvinnet med hälften till 2030 och där är brödet i butiker en viktig del som vi jobbar hårt med. 

För att lösa den gemensamma frågan behöver vi alla – leverantörer, handeln och slutkund – samarbeta och ta vårt respektive ansvar. Med det sagt vill vi be dig fortsätta ifrågasätta och engagera dig i matsvinnsfrågan.

Patrik Hellgren, försäljningschef på Fazer Bageri