Ingen Norrbotniabana nu heller

Insändarskribenten skriver om den ständigt uppskjutna Norrbotniabanan

Insändarskribenten skriver om den ständigt uppskjutna Norrbotniabanan

Foto: Ulrika Vallgårda

Insändare2024-10-24 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har regeringens infrastrukturplan för de kommande tolv åren presenterats men inget besked har getts om byggstart för Norrbotniabanans sträckning Dåva-Skellefteå. Även om socialdemokratiska regeringar hade kunnat agera snabbare är det uppenbart att högerregeringar inte gjort något för att järnvägen ska bli verklighet. Under Reinfeldts tid som statsminister 2006-2014 ströks Norrbotniabanan ur den nationella planen.

S och MP har under perioden 2014-2022 långsamt fört processen framåt. I den nationella planen 2022 slogs fast att järnvägsbygget ska intensifieras i sin helhet, från Umeå till Luleå. Sträckan Umeå-Dåva har påbörjats och planeringen har kommit långt för bygget till Skellefteå.

När överklagandena hamnade på Tidöregeringens bord tog det över ett år att hantera. I december 2023 vann järnvägsplanerna laga kraft men trots detta har nuvarande regering inte gett något besked om byggstart. Tystnad råder och mycket tyder på att en högerdominerad regering återigen prioriterar bort den järnväg som skulle betyda oerhört mycket för både kommun, näringsliv och alla människor i Skellefteå. För att inte tala om vilken klimatinvestering det skulle vara.

Kommunalrådet Lorents Burman har enligt artiklar i Norran flera gånger försökt stöta på regeringen och få till stånd bygget, dock utan framgång. Jag kan inte låta bli att undra vad lokala företrädare för Tidöregeringen gör för att påverka sina partikollegor?

Bo Gunnarsson, Skellefteå