Hur kunde det bli så fel med kommunens matlådor?

Skellefteå kommuns matlådor är en jättebra service trodde jag, men så fel jag kunde ha.

Insändarskribenten undrar varför inte leveranserna av kommunens matlådor fungerade och får svar direkt.

Insändarskribenten undrar varför inte leveranserna av kommunens matlådor fungerade och får svar direkt.

Foto:

Insändare2022-12-15 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min anhörig skulle, enligt beslut, få fyra lådor i veckan, leverans tisdag och torsdag morgon. Nu börjar mardrömmen. Solkraft som skulle leverera till lägenhetsdörren tog sig inte in genom porten på grund av fel ”blipp”. Ett problem som borde ha gått att lösa snabbt. Jag påtalade problemet till kommunen. Trodde faktiskt att dom skulle lösa det med Solkraft.

Fick efter ett par veckor veta att det skulle jag som anhörig göra. Gjorde då det men ingen bättring. Matlådorna lämnades då till hemtjänstens lokaler. Jag fick då ringa och be att dom levererar lådorna som då oftast kom vid 19-tiden eller dagen efter om dom inte var ”borta”. Ingen skugga över hemtjänst personalen som sannolikt har gjort sitt jobb utan det här är en ledningsfråga.

Det som nu fick bägaren att rinna över var att maten som skulle levereras torsdag kom på tisdag veckan efter (inte så fräsch), sex dagar för sent. Personalen hade ringt söndag (fyra dagar för sent) och skulle leverera under dagen. Återigen fick min anhörig sitta inne och vänta. Ingen kom. Respektlöst.

Under dessa sju veckor har jag ringt otaliga samtal till kommunen (mest chefer av olika slag). Alla har varit förstående för problemet men ingen har tagit något ansvar för att lösa det. Något som jag trodde skulle bli bra för min anhöriga har blivit sju veckor av elände, stress, frustration, förtvivlan. En anhörig som nu äter mindre och blir sittandes två dagar i veckan och väntar på matlådor. Som troligen inte kommer. Av 14 leveranser har fyra kommit inom rimlig tid.

Som anhörig känner man sån förtvivlan över hur det kan vara så här så länge. Med kommunens vetskap. För det här är inte en service utan mer en psykisk misshandel från kommunen. Ett stort sju veckors problem som skulle kunna vara löst på tio minuter om någon tog oss på allvar. Visst skulle jag kunna ta bussen (har ej körkort) och åka tio mil för att handla åt min anhörig. Men varför har inte min 86-åriga anhörig rätt till samma service som alla andra? 

Hoppas att vi är de enda som har det här problemet. Tänker på de äldre som kanske inte har någon som kan föra deras talan utan litar på kommunen för att allt ska fungera.

Uppgiven, förtvivlad anhörig 

Svar direkt

Jag vill börja med att beklaga att det blev så mycket strul i uppstarten med leveransen av kalla matportioner till din anhörige. Att Solkraft inte kommer in i fastigheten vid uppstart händer ibland, men det brukar lösa sig betydligt smidigare och snabbare än i ert fall. Sedan sex veckor tillbaka levereras dock maten direkt hem till din anhörige utan problem.

I ert fall blev det problem för Solkraft att leverera maten eftersom blippen till fastigheten inte fungerade. Eftersom din anhörige sedan tidigare har andra hemtjänst-insatser än matlådor gjorde Solkraft upp med hemtjänsten i området att ta emot matlådorna till sin arbetslokal och leverera dem tills det praktiska med blippen blev löst. En tillfällig lösning som brukar fungera bra.

Tråkigt att hemtjänsten inte lyckades komma med matlådorna samma dag som lådorna levererades till arbetslokalen. Det kan ha berott på flera saker, exempelvis att det inte funnits personal på hemtjänstområdet som kunnat komma tidigare än de planerade insatserna, en miss i kommunikation i något led, sjukdom eller annat.

Solkrafts och hemtjänstens personal gör alltid sitt yttersta för att kunden ska få de insatser de är beviljade. Tack för att du upplyste oss om de problem som uppkommit för er. Vi ska göra vårt bästa utifrån det vi kan påverka för att inga liknande brister ska ske i framtiden.