Hur har ni egentligen planerat bussturerna?

De nya dragningarna av lokaltrafiken väcker en del frågor.

Buss vid Nortvolt. Skribenten ställer en del frågor om de nya busslinjerna.

Buss vid Nortvolt. Skribenten ställer en del frågor om de nya busslinjerna.

Foto: Lars Andersson

Insändare2022-03-30 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste med spänning hur de nya bussdragningarna skulle bli. Döm om min förvåning när det inte verkar som att bussen från Skelleftehamn/Ursviken ska gå förbi Bergsbyns Industriområde. Varje morgon strömmar bilar efter Järnvägsleden med sikte på bland annat Northvolt. Och det torde inte bli glesare i framtiden. Om tanken är att dessa bilister ska åka buss till centrum och sedan byta buss där så väljer nog väldigt få att lämna bilen hemma.

Däremot fortsätter bussen från Skarinsområdet att köra. Skulle verkligen vilja ha ett svar från Skellefteå buss hur många passagerare som åker med denna buss under dagen.

Buss eller bil ?

Svar direkt

Den bästa bytespunkten mellan Skelleftehamn och Northvolt finns idag på hållplats Bergsbyängarna vid den nya Bergsbyrondellen. Där passerar både linje 2 och 3. Northvoltområdet är väldigt stort och en enda hållplats kommer inte att räcka. Det finns därför planer på fler hållplatser runt Northvoltområdet.

Från Mekanvägen har 1092 resor gjorts mellan 01-01-2022 och 21-03-2022. Som linjerna låg fram till den 13 mars, det vill säga innan nya Torsgatan kunde börja trafikeras av busstrafiken, fick resande från Mekanvägen göra ett tidskrävande bussbyte på Svedjevägen för att ta sig till Northvolt. 

Kommunens förhoppning är nu att den nya linje 3 ska upplevas som betydligt mer attraktiv, både för de som åker till/från Mekanvägen och för de som åker till/från centrum.

Robert Nyman, trafikchef Skellefteå kommun