Hur grönt är egentligen det gröna?

Den gröna elbilen. Tyvärr inriktas hela fokuset på ”utsläppet från avgasröret” och inte överblicken från råvaror, produktion, transporter och dom nödvändig laddningsutrustningar till hela den kedjan för elbilens möjlighet att fungera.

Det är inte så enkelt att bara montera en elbilsladdare vid huset och bli grön, anser skribenten.

Det är inte så enkelt att bara montera en elbilsladdare vid huset och bli grön, anser skribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2021-12-04 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att inte förglömma alla vindsnurror som med all tillverkningsmaterial, skövling av mark och natur blir den tveksam till att vara ”grön”.

Råmaterial/mineral som ingår i batteritillverkning finns i Sverige men bryts för närvarande inte i Sverige, däremot undanröjs de flesta hinder om det gäller mark för vindsnurror.

Mineraler som idag bryts finns till stor del i Afrika och utvinns med tveksamma metoder för arbetsförhållanden. Transporter inte att förglömma, sedan är tillverkningen av batterier väldigt energikrävande. Blir väldigt enkelt att enbart titta på detta sista utsläpp och säga att man har en grön bil.

Elbilar har också vissa begränsningar i nuvarande design. Dragkrok som är en standard i norra Sverige, bland elbilar är det vanligaste alternativet att dragkrok inte får monteras. Detta utifrån att motorerna lätt kan överbelastas. De som vill dra tyngre med sin elbil behöver välja någon av de större, och dyrare, modellerna. 

Många som bor i eget hus har 1–2 bilar och har du mindre än 25A i huvudsäkring och väljer en ladd box med upp till 11 kW effekt eller dubbla ladduttag så finns risken att laddboxen överbelastar husets huvudsäkring. Uppgradering medför förmodligen att kablar också måste uppgraderas till en grövre dimension, allt detta kostar en slant plus högre grundavgift.

Nuvarande kommunikation är att el-bilen är billigare i drift än diesel-/bensinbil, dock har man räknat med en lång livslängd för elbilen och generell kW per körd mil. Har inte än sett en objektiv helhetsbild på alla kostnader inblandade i en elbils riktiga livslängd där främst batteriet livslängd är styrande.

Konstigt att inga alternativa lösningsvarianter kan vara aktuella, som exempelvis vätgasbil eller något annat. Det är väldigt farligt att bara köra på en lösning. 

Samhället är väldigt beroende av el och i den fortsatta inriktningen mot vindsnurror blir vår utsatthet större.
Kalifornien, USA, har drivit sin elförsörjning mot solceller och vindsnurror och avveckling av sin kärnkraft, nu har man haft kraftiga störningar i sin eldistribution med följd att många skaffar ett mobilt el-verk drivet med fossilt bränsle hemma. 

Tyvärr visar historien att många politiska projekt drivs som en pendel tills det tar stopp, då först inser man att det enkelspåriga inte var den bästa lösningen.

Mångfaldsfan