Jag skulle vilja veta vilka hälsocentraler/vårdgivare inom Skellefteå kommun som erbjuder mejlkontakt via 1177 med den gröna knappen "kontakta mig". Denna funktion är väldigt bra för den enskilde individen som inte har möjlighet att sitta i vårdkö och som aldrig kommer fram, utan får hänvisning att alla telefontider är slut.
Denna knapp är även bra för till exempel hemtjänsten att kunna hjälpa personer att få kontakt med sjukvården när de inte har hemsjukvård. Även återkopplingen finns då kvar i mejlen så personal kan förklara och hjälpa dessa individer.
Personalbrist ska inte vara en nackdel för den enskilde vårdsökaren att kunna få hjälp på bästa tänkbara sätt då tekniken finns att använda.
Saknar vårdens gröna kontakta mig-knapp via 1177
Svar direkt
Hej!
Tack för dina synpunkter. Region Västerbotten arbetar löpande och på många olika sätt med att förbättra tillgängligheten till vården. Invånare ska till exempel kunna välja den kontaktväg som passar bäst. Vissa vill ringa sin hälsocentral, medan andra vill använda digitala kontaktvägar.
Mottagningarnas utbud av e-tjänster har tidigare varit valfritt. Men i slutet av 2021 togs ett politiskt beslut om att alla mottagningar i Västerbotten ska erbjuda ett gemensamt basutbud av e-tjänster.
Införandet av det gemensamma basutbudet ska vara klart den 31 december 2022. Då kommer alla mottagningar bland annat att erbjuda e-tjänsten Kontakta mig.
På 1177.se/hitta-vard kan du se vilka e-tjänster mottagningarna i Västerbotten erbjuder.
Camilla Andersson, närsjukvårdsområdeschef, Skellefteå