Fredagen den 6/10 klockan 18.00 var det tänkt att vårt plan skulle avgå från Skellefteå Airport för att ta oss till Kreta för en veckas sol och värme. På grund av tidigare försening blev starten fördröjd med 20 minuter och det kändes ju inte alltför betungande.
Denna dag slog även kylan till och snöflingorna började yra och vi fick uppgift om ytterligare förseningar med jämna mellanrum utan några förklaringar om varför. Äntligen kom information att planet skulle avisas före start, men för oss ombord framstod den åtgärden som en överraskning för markpersonalen, eftersom vi fick sitta drygt två timmar innan planet var redo för start.
Händelsen inträffade en månad då det är relativt vanligt med tidig kyla och snö, så visst borde beredskapen varit en annan med tanke på att Luftfartsverket har tillgång till de proffsigaste väderprognoserna.
Synd bara att inte kungen och drottningen bokat in sig på samma resa, för då hade säkerligen snöberedskapen varit en annan. Kanske flygplatschefen kan förklara för oss som inte kan alla moment på en flygplats utan ser det ur amatörperspektiv.
Anders F
Svar direkt
Jag vill först passa på att beklaga det inträffade. Förseningar eller inställda flyg är något som vi alla vill undvika då det både är frustrerande för våra kunder men som också är negativt för flygplatsen, flygbolagen och samhället i övrigt.
Lyckligtvis har Skellefteå Airport sällan förseningar som orsakas av oss själva, och vi har en god beredskap för snö och kyla. Tyvärr inträffar ibland saker som vi inte kunnat förutse. I detta fall innebar det dåliga vädret att en mycket stor mängd avisningsvätska erfordrades och dessutom gick en av våra avisningsbilar sönder. Denna olyckliga kombination medförde tyvärr den två timmar långa förseningen.
Vi arbetar alltid förebyggande men för oss liksom alla andra i branschen kommer alltid säkerheten först.
Jag vill återigen beklaga det inträffade men hoppas ändå att ni haft en fin vistelse på Kreta.