Hemundervisning – Huvudvärk, uttråkad och trött

I tankarna på en uttråkad tjej i sjuan som hatar huvudvärk: Högstadiet i hela Skellefteå har just nu hemundervisning vilket för de flesta leder till mer stillasittande, ont i huvudet och mindre ork att göra saker.

Allt stillasittande under hemundervisningen får skribenten att må dåligt.

Allt stillasittande under hemundervisningen får skribenten att må dåligt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-02-26 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag tycker att det är jobbigt med hemskola eftersom jag är uttråkad och har massor av överskottsenergi. Samtidigt är jag väldigt trött vilket jag tror beror på att jag inte får den där promenaden till och från skolan, inte heller roliga raster att gå ut och röra på mig och snacka med kompisar. Istället sitter jag ganska så isolerad hemma och stirrar på datorn hela dagen och hinner inte gå ut på en promenad eller träna eftersom rasterna är för korta.

Jag förstår att vårt samhälle är i en sådan situation då vi måste göra allt för att få bort detta virus och rädda så många som möjligt. Vi ska inte hålla på och träffa en massa människor, men det jag inte fattar är att vi på lektionerna som är gjorda för rörelse – då vi skulle kunna gå ut på en promenad själva – ska få ännu fler teoriuppgifter.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag går runt hemma och är lite halvseg hela dagen och höjdpunkterna på veckan är träningar och idrottspass. Men nu har det ändrats – inte det om träningar – men när jag tänker på idrottspassen i skolan som jag vanligtvis älskar, så får jag en trött och inte så härlig känsla. Jag känner typ: ånej, ännu en uppgift om att se en film och sedan besvara några frågor om filmen – precis som på alla andra lektioner.

Det jag inte fattar är att vi får en uppgift där vi ska se en film där de i princip säger ”fysisk aktivitet är bra för kropp och hjärna”. Istället kunde vi ha tagit en promenad eller gjort ett hemmaträningspass, vilket alla skulle må bättre av och hjälpa oss att kunna vara koncentrerad på de andra lektionerna – och förmodligen få bättre omdöme.

Jag älskar att röra på mig och få frisk luft, jag vet att mina lärare och kompisar gör det också. Jag önskar bara att möjligheterna till rörelse i skolan och särskilt för dem som har hemundervisning ökade eftersom effekterna av det blir stora och positiva. Jag vet att jag skulle slippa den jobbiga huvudvärken som kommer varje dag, om jag bara hade fått tid att gå ett varv eller två runt kvarteret.

Elev i 7:an, Floraskolan