Guldläge för Skellefteå – satsa på 140 000 invånare

Känns som att vi har guldläge i Skellefteå, kanske inte lika gediget som på 1930-talet när Bolidenguldet upptäcktes. Fördelen då var att guldet låg fast förankrat i marken.

Skellefteå borde satsa högre och ha ett befolkningsmål på 140 000 invånare, menar skribenten.

Skellefteå borde satsa högre och ha ett befolkningsmål på 140 000 invånare, menar skribenten.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Insändare2021-03-08 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är dock klart att tack vare Northvolts etablering – och inte minst den tänkbara omställningen med distansarbete som covid-19 fört med sig – så är det medvind för landsbygden och för Skellefteå. För att citera Norrans politiske redaktör Mikael Bengtsson; ”Allt fler vill bo vid sjön”.

Mitt förslag till befolkningsmål ligger på 140 000 kommuninvånare år 2100. För att nå det målet tror jag det gäller att planera för bra boende, och vad är då bra? Vi kan konstatera att sommarstugor varit målet för många människor ända sedan 1950-talet och en del har till och med flyttat ut till den miljö som så många vill bo i. Med andra ord är strandnära lägen med lämpligt avstånd till staden en av framgångsfaktorerna för utökat skatteunderlag i kommunen. Givetvis ska vi inte glömma de byar som redan finns, där det med relativt enkla medel går att tillskapa tomter med utmärkta lägen.

Hur ska vi planera och bygga i själva staden? Jo, vi har en fantastisk älv som vi kan använda oss av. Alla lägenheter ska helst ha söderläge och utsikt över älv och/eller landskap. Det ska vara som att bo i sommarstugan. Byggnormer av hög klass där husen ska vara välisolerade och där hustaken ska stå pall för den snö som kan komma, typ två till tre meter och samtidigt ha i åtanke hur snön beter sig. Dessutom stora grönytor för att skapa trivsel, ytor för snö och även gardering för snöras från tak.

För att det ska fungera bra måste det vara goda möjligheter till att transportera sig. Gångavstånd max cirka 500 meter till allmänna färdmedel är en av alla viktiga punkterna, och det ska vara med tät turlista. Nu kommer dessutom förarlösa bilar och bussar att kunna möjliggöra en annan tillgänglighet till transporter. Den extrema förtätningen av staden, som exempelvis Strömsör, är inte rätt väg att gå – men gjort är gjort. Där bor människor utan fri utsikt, men näst intill fri insikt till och från grannen.

Sagan om en miljon nya norrlänningar kan bli sann. Hörde det av någon på 1960-talet. Vi har utrymmet, den fantastiska naturen och numer även arbetstillfällena och därtill så mycket mer som efterfrågas av uppväxande generationer. 

Finns det hjärterum finns det stjärterum.    

Gösta Hellgren, Skellefteå