Grus på cykelbanan – men ny asfalt på en stängd väg

Skribenten undrar varför man asfalterar vägen som är stängd, men inte cyklelbanan intill som trafikeras.

Skribenten undrar varför man asfalterar vägen som är stängd, men inte cyklelbanan intill som trafikeras.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-11-16 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Cykelvägen efter Risbergsgatan är klar, tack för det. Den blev jättebra. Cykelvägen söder om Northvolt är klar, också jättebra. Men sträckan på cirka 200 meter förbi nya rondellen i Bergsbyn blir aldrig klar. Grovt grus, med betoning på grovt, under två sommarsäsonger.

Asfaltarbetena i själva rondellen och på nya vägen rakt norrut, som inte är öppen ännu, är gjorda – men inte på cykelvägen. Är det enligt plan? Förstår att man kan få acceptera grus ibland, men varför gör man inte klart? 

Vid broreparationen strax väster om lasarettet tog det inte många dagar innan man fått både asfalt och trafikljus, och det är bra. Men är det okej enligt ansvarig att det tar sån tid i Bergsbyn? Det finns cyklister och barnvagnar även öster om stan.

Pendelcyklist

Svar direkt

Skellefteå kommun bygger nu ut 7,5 kilometer gång- och cykelbana i området öster mot centrum. Kul att du hittat till dem! På gång- och cykelvägen vid den nya rondellen som nu knyter samman väg 372, Bergsbyvägen samt förlängningen av Torsgatan så kommer ytan att tätas med ett finare material för att slippa grova stenar. Asfalten läggs direkt säsongen kommer igång i maj 2022. 

Vid Northvolt, längs med Torsgatan, blir klar 2022 vilket är enligt plan då Skellefteå kraft i samband med byggnationen av gång- och cykelvägen passat på att utöka sina ledningar. Detta gör att byggtiden blir längre nu, men minskar störningarna sedan. Samordning är något vi vinner på i längden, så vi slipper gräva upp nya vägar inom kort igen.

Karin Degerfeldt, funktionschef, Skellefteå kommun