Låt mig då upplysa både skolchef och allmänhet om att behöriga lärare och förskollärare har i sin examen en pedagogisk utbildning på högskolenivå. Dessa lärare är alltså, per definition, pedagoger. Jag hoppas att artikeln inte är menad att sänka statusen hos Skellefteås hårt arbetande pedagoger utan har andra orsaker. Alla vet vi ju att det kan bli fel ibland.
Ord är viktiga. Inte minst i en lokaltidning.
Sture Marklund, Skellefteå
Svar direkt
Tvärtom – min avsikt är självklart inte att visa på ett exempel där man sänkt statusen för förskollärare och lärare utan där man höjt den.
Förskollärare och lärare är legitimationsyrken med statligt reglerat undervisningskrav. Men förutom lärar- och förskollärarprogrammen finns också ett flertal andra pedagogiska utbildningar på högskolenivå. Denna kompetens kan tas tillvara inom förskola och skola, bland annat som ett sätt att förbättra villkor och förutsättningar för legitimerade lärare och förskollärare att fullgöra sina statligt reglerade uppdrag. Det är viktigt inte minst med den lärar- och förskollärarbrist vi har i hela landet i dag och sannolikt kommer att ha under lång tid framöver.
Att, som Malmö och ett flertal andra kommuner gjort, införa en befattning (kallad "pedagog" i Malmös utbildningsorganisation) med krav på högskoleutbildning inom pedagogik, är alltså ett komplement och ett stöd, inte en ersättning. Kort sagt kan man säga att alla lärare och förskollärare är pedagoger, men alla pedagoger är inte lärare eller förskollärare.
Ana-Maria Stridsberg Deliv, förvaltningschef Utbildning och arbetsmarknad, Skellefteå kommun