Gör trafiken säkrare – höj hastigheten för A-traktorer

I dag får man framföra en A-traktor med ett AM-kort som kan tas när man är 15 år. A-traktorn får i dag gå högst 30 kilometer i timmen plus tio procent på högsta växeln och minst tio kilometer i timmen på lägsta växeln, på två tredjedelar av motorns maxvarv. Detta är dåligt för motorn och plånboken.

A-traktorerna borde få köra 45 kilometer i timmen, menar skribenten.

A-traktorerna borde få köra 45 kilometer i timmen, menar skribenten.

Foto: Sofie Olsson

Insändare2021-04-24 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om man skulle göra om reglerna så att en A-traktor får gå i 45 kilometer i timmen på 2 000 till 3 000 varv så släpper man ut mindre avgaser, motorn håller längre och den drar inte lika mycket bränsle. Genom att höja hastigheten till 45 kilometer i timmen så skulle trafiken flyta på bättre och blir säkrare. När trafiken flyter på bättre kommer inte lika många vara arga på att A-traktorerna går sakta eller är i vägen.

Många har invändningar där de påstår att ungdomar i 15-årsåldern inte är mogna att framföra ett fordon som går 45 kilometer i timmen. Men tycker man då att det är rätt att 15-åringar får framföra en mopedbil som får gå i 45 kilometer i timmen med samma utbildning som A-traktor? Dessutom har A-traktorer plåtkarosser som inte mopedbilar som får väga max 425 kilo har. Ändå får mopedbilar gå fortare än A-traktorer. Jag själv har en A-traktor, en Kingcab, som har en totalvikt på 2860 kilo, alltså typ 2,8 ton. Jag såg nyligen en video på en mopedbil som brann, det som var kvar av mopedbilen var motorn och däcken. En A-traktor byggd på en bilkaross – med samma bromsar, styrning och väghållning som en vanlig bil – hade inte brunnit ner lika mycket som en mopedbil. Därför är min åsikt att A-traktorerna ska få gå lika fort som mopedbilarna, alltså 45 kilometer i timmen.

A-traktorer har stor betydelse för många unga, mest för dem på landsbygden där kollektivtrafiken inte är lika tillgänglig. Om vi tar Piteå som ett exempel så är det många som bor på Strömbacka, Hortlax eller Bergsviken och ska ta sig till skolan och in till stan på något sätt. Eftersom det är på landsbygden så går det inte lika många bussar till skolorna, därför måste ungdomarna köpa en A-traktor för att ta sig till skolorna som ligger flera mil bort. 

När de kör in till stan behöver de ta sig över Bergsviksbron, på E4. Där är det är mycket trafik och många vill komma till jobbet utan att fastna i en lång kö som kör 30 kilometer i timmen. Om A-traktorerna hade gått lite fortare så hade trafiken flutit på bättre och många hade inte varit stressade. Samma sak när alla slutar jobb eller skola och ska hem. Om det hade gått 45 kilometer i timmen så hade alla fått komma hem snabbare och det hade varit trafiksäkert.

Jag ser därför inga nackdelar med att höja hastigheten.

Gina Larsson, Skellefteå