Ger färre hållplatser fler passagerare?

Skribenten funderar om fler åker buss om det blir längre mellan hållplatserna.

Skribenten funderar om fler åker buss om det blir längre mellan hållplatserna.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2021-11-17 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför kan inte den lokalbuss jag alltid brukat åka med stanna vid mitt kvarter, undrar en invånare på Morö backe (Norran 11/11).

Trafikchefen hänvisar till ett politiskt beslut. Avståndet mellan hållplatserna ska vara cirka 800 meter i stadsbebyggelse, vilket medför att körtiderna förkortats.

Men han verkar inte ledsen över detta. Snarare tvärtom. Men ger färre hållplatser fler passagerare?

Vill vi åka buss, av miljöskäl eller slippa parkeringsbekymmer, kan även en måttlig utglesning mellan hållplatserna avgöra valet av färdmedel till förmån för bilen.

I byarna har tillgång till bil på många håll snarare blivit ett måste. 1984 till 2001 bodde vi i Varuträsk, med busshållplats nära bostaden och på passande tider till arbetet och tillbaka.

För de som bor där i dag är turlistorna betydligt sämre. Där vi bor nu finns ingen busstrafik alls, den finns bara till för skolungdomar.

Många fler torde känna igen sig. Som pensionär är jag då kanske dessutom i behov av bil för ett lasarettsbesök ibland. Nu stängs Norrböles gator ner för parkering. Blir det miljövänligare att snurra runt ytorna närmast min destination för att alls hitta en ledig plats?

Jag tvivlar.

Stefan Holmberg, Östra Falmark