Gamla Burträskvägen är överlastad av tung trafik – vad är tanken?

Trafiksituationen mellan Sörböle och Hammarängens industriområde blir alltmer intensiv.
Skribenten anser att problemen förvärras av att den nygamla anslutningen till Burträskvägen har öppnats.
Robert Nyman från Skellefteå kommun svarar direkt.

Tung trafik är ett problem när den kommer nära bostadsområden.

Tung trafik är ett problem när den kommer nära bostadsområden.

Foto: Christer Andersson

Insändare2025-04-15 10:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Funderar på vad som är tanken med gamla Burträskvägen? För ganska många år sedan grävde man av den för att slippa leda tung trafik in mot bostadsområdet. Man ville även förenkla trafiksituationen i korsningen Tjärnvägen – Gamla Burträskvägen, vilket hjälpte från dag ett. Nu etableras ett nytt område med företag mellan gamla och nya Burträskvägen. I och med detta har man valt att släppa på trafiken igen. Detta har medfört att alla som ska mot Burträskhållet genar via Gamla Burträskvägen. Hastighetsgräns på 40 km/h efterföljs inte.

Detta har inneburit att istället för att ha lite trafik och en lugn väg upp till skogen, sprutar det tung trafik blandat med vanliga bilister. Även trafiksituationen har försämrats, både vid korsningen jag nämnde ovan, men även Verkstadsvägen – Gamla Burträskvägen, där korsningarna är för snäva för att långtradare ska komma runt. Sedan är det köer i det oändliga, särskilt vid lunch och middagstid.

En fin cykel - och gångbana har man anlagt, vilket är tur när hastigheten på vägen är så hög. En ny in/utfart från nya företagsområdet till nya Burträskvägen vore önskvärt, och då återigen gräva av gamla vägen igen. Det hette ju att man skulle värna om Rösberget och dess natur. I dagsläget känns det som om man glömde den lilla detaljen.

Sörbölebo

Svar direkt:

När Hammarängens industriområde byggdes ut söderut anlades, som du nämner, en gång- och cykelväg parallellt med Gamla Burträskvägen för att fotgängare och cyklister ska kunna färdas längs med gatan på ett tryggt och säkert sätt.

Gång- och cykelbanan är i första hand till för besökare/arbetare inom industriområdet och kan även användas i fritidssyften som att besöka skogsområdet och Rösberget.

Den träningsbana som används av travet har bitvis fått en ny dragning för att säkerställa att samma funktioner som fanns tidigare inom skogsområdet finns kvar.

Den anslutning som nu finns mot väg 364 bygges i syfte att inte leda all trafik mellan väg 364 och Hammarängen via E4, Tjärnvägen och gamla Burträskvägen. Det pågår ett översiktligt planeringsarbete för att utreda framtida anslutningar mellan väg 364 och Hammarängens industriområde. När en sådan framtida trafiklösning genomförs kommer den befintliga anslutningen sannolikt att stängas.

Robert Nyman, Trafikchef, Skellefteå kommun