Futtig skattehöjning som slår mot klimatet

Det är konstigt att Tidöavtalet föreslår ökad skatt från 6 till 12 procent när det gäller reparationer av cyklar och skor, bland annat. Det är ju i dess klimathotets tider som vi behöver cykla och gå mer samt använda kollektivtrafik.

Skribenten tycker att det är märkligt att höja skatten på exempelvis cykelreparationer.

Skribenten tycker att det är märkligt att höja skatten på exempelvis cykelreparationer.

Foto: Catrin Renlund

Insändare2023-01-10 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Förslaget om skatten på vissa reparationer skulle om omställningens mer-arbete räknades bort inbringa futtiga 60 miljoner till statskassan. Vad är väl det att räkna med när tillskottet till Sveriges regioner inom sjukvården beräknas till ett behov av 20–25 miljarder. Regeringen skjuter till 6 miljarder till sjukvården.

Nej, det behövs fler cykelverkstäder och skomakare då priserna också går upp på cyklar och skor i och med världens allmänna konkurrens om metall och grundmaterial. Priserna anser jag ska gå ned och skatten vara på den nuvarande nivån, 6 procent.

Ryktena går också om att priset för kollektivtrafik generellt kommer att gå upp i Sverige. Förstås beroende på drivmedelspriserna.
Det blir inte lika i alla kommuner och en del områden kanske slipper prishöjningar. Men alla prishöjningar när det gäller kollektivtrafik är naturligtvis dåligt för klimatläget.

Kollektivtrafiken har olika ägarskap på olika platser i Sverige. Privat ägande eller en kommun som betalar en entreprenör för tjänster exempelvis när det gäller skolskjutsar – det spelar ingen roll. Tjänsteförsäljningen ska gå med vinst. Så länge den regeln gäller så kommer kollektivtrafiken att kosta för den enskilde. Det enda som vore riktigt vettigt när det gäller klimatarbetet är gratis kollektivtrafik.
Finansierad av oss alla via skattsedeln och statsbidrag till fattigare kommuner. Därmed troligen också utnyttjad mer än i dag.