Kommunala bolaget Skebo hanterar parkeringar till hyresgäster. Ett antal parkeringar ägs av Skellefteå kommun. Skebo höjer avgifterna. Och kommunen har en önskan om att fler skall åka kommunalt, cykla eller gå. Man vill uppfostra folk, inte lyssna på de behov som finns.
Man försvårar för anställda att parkera vid ett antal arbetsplatser. Och det finns exempel på kommunalt anställda som fått en p-bot på personalparkering trots att avgiften lagts. Samtidigt kan det vara fritt att parkera på fritiden. Vilket innebär att bara anställda kan få en p-bot. Hanteras de anställda på kommunala bolag på samma sätt avseende parkeringar?
Sammanfattningsvis vill man fördyra och försvåra bilåkande, för att andra sätt skall gynnas. Man vill uppfostra medborgarna.
På Skellefteå Airport är det helt annorlunda. En gigantisk belyst parkering har anlagts. Den plogas och underhålls. Det är inte gratis. Men man parkerar utan kostnad. Någon annan som inte flyger betalar. Samtidigt går det att åka buss. Åtminstone från staden. Av många ansett som klimatsmart. Samtidigt påstås flygplatsen vara fossilfri. Att fler flyger för att parkeringen är gratis skulle jag vilja syna. Och är det klok klimatpolitik om fler flyger?
I ägardirektiven till det kommunala bolaget Skellefteå City Airport står det att flyget skall vara hållbart och att ekonomin skall vara långsiktigt hållbar. Bokslutet för 2023 uppvisar röda siffror. Att då undvika att ta en intäkt för att parkera är anmärkningsvärt. Även om avgiften sätts låg kommer det att ge stora inkomster. Den som bemödar sig att räkna antalet gratisplatser kan göra en kalkyl.
Eftersom flygplatsen i slutänden är skattebetalarnas är det viktigt att flygplatsen är en bra affär i bokslutet. Inte bara en from förhoppning om vad den bidrar till samhället. Ett synsätt som används närhelst det passar.
Slutligen kan man konstatera att huvudmannen Skellefteå kommun har olika måttstockar på olika verksamheter. Det blir förvirrande och inte särskilt förtroendeingivande.
Medborgare som parkerar utan kostnad på flyget