Skulle i egenskap av god man lämna in lite efterfrågade dokument till Försäkringskassan. Vände mig därför till servicekontoret i Skellefteå, vilket ska vara kontaktytan mellan flera myndigheter och medborgarna. Visste sedan tidigare att postlådan var borttagen utanför, och gick dit under öppettiden.
Inne i lokalen fanns ingen låda för inkommande post heller, endast en tillfällig för deklarationer. Frågade personalen och fick till svar att jag måste ta en nummerlapp och köa om jag ville lämna in något. Såg då att det satt uppe en informationslapp med uppmaningen att skicka in dokument via posten själv. Då tog jag bilen till Ica och köpte frimärken och la brevet på Postnords låda, för att skicka till den myndighet vars servicekontor jag just lämnat.
En myndighet bör vara tillgänglig för medborgarna, och är skyldiga att ta emot inkommande post. Att kunna lämna in handlingar är nog ett minimikrav när det gäller kontaktytan mellan myndigheter och medborgare. Jag förstår att det är en kostnadsfråga att ha resurser till att sortera inkommande post och skicka till inläsningscentralen, men jag kan inte se hur man kan kalla det ett servicekontor om det inte välkomnas inkommande handlingar från medborgarna.
Om en låda sätts upp, slipper personalen använda dyrbar arbetstid till att ta emot köande kunder som bara vill lämna in handlingar.
Jag har den där extra slanten för att köpa ett frimärke, men många som måste kontakta Försäkringskassan lever under knappa ekonomiska förhållanden och har inte alltid pengar till frimärken och kuvert.
Heder åt Arbetsförmedlingen i Skellefteå, som har sin postlåda kvar utanför kontoret. Servicekontoret kan förbättra servicen.
Janet Karlsson, medborgare