Eftersom jag inte är född eller uppvuxen i kommunen besitter jag inte särskilt mycket kunskap om bygdens historia, men jag skulle gissa att det jag i denna insändare kommer att ta upp säkerligen har debatterats många gånger tidigare – dock är det från min horisont intressant lyfta frågan på nytt.
Jag och min familj bor i ett klassiskt villa- och radhuskvarter, som i vilket samhälle som helst, men vägarna runtomkring är så dåliga att man riskerar skador på bilen bara genom att rulla fram i långsamt gemak. När jag som en god medborgare rapporterade om vägens dåliga skick i kommunens app fick jag till svar att det inte fanns några pengar budgeterade till att underhålla vägarna i vårt område i Skelleftehamn.
Vad som är snudd på värre än vägarna är alla de igenväxta trottoarerna. För oss som har såväl småbarn som hund så innebär trottoarer en enorm trygghet. Men döm av min förvåning, när vi under det senaste året har promenerat omkring och kunnat konstatera att cirka hälften av alla trottoarer är mer eller mindre övervuxna och asfalten är ett minne blott. På flera ställen gäller detta trottoarerna på båda sidorna om gatorna.
Är det måhända så att kommunen har gett upp om det lilla pittoreska hamnsamhället? Är det så att man inte vill att småbarnsfamiljer ska flytt hit? Nog är det tacksamt och nära på lyxigt med ett nytt badhus, inte många småsamhällen har det, men det räcker inte för att skapa en trygg miljö.
Så en önskan från en nyinflyttad familj till politiken: Se till att satsa på en säker trafikmiljö där bilisterna kan fokusera på att uppmärksamma lekande barn istället för undvika att skada bilen på dåliga vägar – där man åtminstone kan ha en standard som innebär en underhållen och trafikerbar trottoar per gata.
Nyinflyttad i Skelleftehamn
Svar direkt
Skellefteå kommun har inte glömt bort Skelleftehamn. Däremot önskar vi givetvis att vi hade råd med ännu fler åtgärder för underhåll av gator och övriga ytor. Men faktum är att vi under de senaste fem åren genomfört en rad åtgärder i Skelleftehamn. Bland de större finns gång- och cykelbana invid Skelleftehamnsvägen, underhåll av Amiralsvägen och tillhörande gång- och cykelbana samt ombyggnad av Badhusparken – en viktig investering för att öka tryggheten, men också för att förbättra livsmiljön för invånarna i Skelleftehamn.
Hållplatserna vid Örjansskolan har rustats upp och ett stort antal asfalteringar utförts där hela eller delar åtgärdats enligt följande:
2016 Näsuddsvägen mellan Norra Hamngatan och 650 meter Österut.
2017 Vänskapsgatan, Bangårdagatan trottoar, Hagtornsgatan, Trygatan, Borggatan och Sävenäsvägen.
2018 Alderholmsvägen, Fyrvaktargatan, Borggatan, Vintergatan, Ålandsgatan och Ursviksgatan.
2019 St: Örjansvägen, Haratjärnsvägen, Svänggatan, Fyrvaktargatan och S Hällgrensvägen.
2020 Bäckmansgatan och Furunäsgatan.
Verkligheten är tyvärr sådan att gatu- och parkunderhållet under ett antal år har haft en alltför knapp budget för drift och investering vilket medför att anläggningarnas nedbrytning på grund av ålder och slitage överstiger möjligheterna att asfaltera och bygga om det som är undermåligt. Det leder till att hårda prioriteringar måste göras när det gäller vilka gator och parker som ska rustas upp, något som får följden att många anläggningar tyvärr inte kan åtgärdas även om vi är medvetna om att behoven finns.
Under kommande fyraårsperiod finns flera objekt i Skelleftehamn med i planerna för upprustning. Huruvida de blir av är dock avhängigt den budget vi får tilldelad.
Mikael Lindholm, avdelningschef gator parker, Skellefteå kommun